Hoe kun je een leeslijst gebruiken om je blog te laten bloeien?

 

Je kent het vast wel, dat gevoel dat je graag meer wil met je blog. Meer lezers, meer reacties, meer gave onderwerpen. Daar zijn allerlei strategieën voor te bedenken en één daarvan heeft te maken met leeslijst. Wil je meer weten? Lees dan snel verder 🙂

BA-B1621_LaatJeBlogBloeienJe wil echt werk maken van je blog, om het in te zetten als magisch marketingmiddel. Want dat kan met je blog. Ik laat je graag zien hoe dat kan. Via mijn blogartikelen, waar in ik met je deel wat ik doe en hoe ik te werk ga. Jaren geleden ben ik zelf begonnen met bloggen, vanuit het niets zeg maar. En ik kan me nog heel goed herinneren hoe het voelt als je meer wil halen uit je blog en eigenlijk nog niet goed weet hoe je dat allemaal op de rit krijgt. Ongetwijfeld herken jij het ook dat als je aan je blog denkt of werkt dat je af en toe onzekerheid, frustratie, weerstand en druk ervaart. Klopt dat?

Toch is er ook die overtuiging, het echte weten dat je veel waardevols hebt te delen, dat je echt een verhaal hebt te vertellen en dat je blog voor je bedrijf en voor jouzelf als ondernemer een prachtige basis vormt van waaruit je ongelooflijk veel kunt delen en wat je ook enorm veel gaat opleveren. En vanuit die overtuiging komen eerst ervaringen als onzekerheid, frustratie, weerstand en druk, omdat je het wel heel graag wil, maar het nog niet helemaal op de rit hebt. En dat is oké. Er gebeurt namelijk nog meer, let maar op…

Diezelfde overtuiging brengt je vervolgens ook het succes dat op die ervaringen gaat volgen. Bloggen is een lange-termijnstrategie en de aanpak die ik met je wil delen is vooral gebaseerd op het principe dat je stap-voor-stap te werk gaat. Elk volgende blogartikel is je beste blogartikel. Juist omdat je elke keer een stap zet. EĂ©n belachelijk effectieve stap is het aanleggen en gebruiken van een leeslijst. Een wat? Ja, een leeslijst.

Die leeslijst is niets meer dan een simpel lijstje van een aantal blogs van anderen die je regelmatig leest. Je maakt een lijst, zodat je deze blogs gemakkelijk en snel kunt vinden. Je hoeft je dus niet te abonneren op die blogs – dat mag natuurlijk wel – maar dat is niet noodzakelijk voor deze leeslijst.

Waarom een leeslijst?

Nou, allereerst is dat gewoon makkelijk voor je. Je kiest de blogs die je wil volgen en lezen en daar leg je een lijstje van aan met de hyperlink (url) en het onderwerp en de reden waarom je deze wilt volgen. Ik doe dat zelf in Excel. Op een apart tabblad in mijn Excel-bestand met al mijn overzichten over en rondom bloggen.

Daarnaast heb je een doel met die leeslijst en dat heb ik hier voor je samengevat in een overzichtje. Maak een lijst van 3 soorten blogs die jij regelmatig gaat lezen:

  • soort 1 = blogs van jouw concurrenten
  • soort 2 = blogs van deskundigen in jouw doelgroep
  • soort 3 = blogs van experts die ook schrijven voor jouw doelgroep, maar over een ander thema dan jouw thema.

Wat kun je doen met die leeslijst?

Je kunt werkelijk van alles met zo’n leeslijst. Wat jij maar wil. En denk nu niet dat omdat je hier een flinke rij mogelijkheden ziet staan dat je hier veel tijd mee kwijt bent: integendeel! Het gaat je tijd opleveren, doordat je snel belangrijke inzichten opdoet die je voor het succes van je eigen blog en het gemak van het schrijven van blogartikelen gaat opleveren. Nou, dat klinkt goed, toch?

Dit is wat je bijvoorbeeld allemaal kunt met een leeslijst:
a – concurrenten in de gaten houden
b – inspiratie voor onderwerpen opdoen
c – snel het rijtje blogs aflopen (scheelt tijd)
d – je lijst eens per maand of eens per 3 maanden langslopen (zet dit in je agenda)
e – jouw visie delen op blogartikelen van anderen (zichtbaarheid)
f – gastbloggers uitnodigen
g – je als gastblogger aanbieden
h – goede call to actions bedenken
i – ideeĂ«n opdoen voor nieuwe weggevers
j – kijken wat goed werkt op andere blogs
k – ideeĂ«n opdoen voor hoe je reacties van lezers beantwoordt
l – marketinginformatie opdoen over hoe je doelgroep zich gedraagt

Ja, dit is een hele lijst en die hoef je niet over te nemen. Beloof jezelf echter Ă©Ă©n ding: doe wat ik heb gedaan – kies 1 ding en doe dat ook. Dan merk je al snel wat het je oplevert en welke volgende actie je wil zetten. Stap voor stap, blog voor blog 🙂

Je kunt je vast wel voorstellen dat ik graag wil weten hoe dit voor jou werkt. Vertel me daarom in jouw reactie wat voor jou de meest inspirerende reden is om een leeslijst aan te leggen en te gaan gebruiken!

 

Gratis implementatiesessie

Wil jij nu echt werk maken van je blog? Zou je met het BlogRecept snel en authentiek goed converteerbare blogartikelen willen schrijven?  …. kom dan aanstaande donderdag naar het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die willen bloggen met impact. Klik om je direct aan te melden op deze link: https://saskiavanderiet.nl/blogcafe/

Ik kijk uit naar je komst!

Leave your Legacy
Saskia