De kracht van herkenning

 

Besef jij wel hoe belangrijk het voor jouw blog is dat lezers zich herkennen in je blogartikelen? Herkenning wekt vertrouwen en de lezer ervaart daarmee ook erkenning. Erkenning van zichzelf. Herkenning van de struggles, de uitdagingen, de blinde vlekken, de frustratie. Dus ik stel de openingsvraag opnieuw: Besef jij wel hoe belangrijk het voor jouw blog is dat lezers zich herkennen in je blogartikelen?

BA-B1619_dekrachtvanherkenning

Herkenning vergroot de kans meteen dat lezers zich inschrijven voor jouw blogberichten en dat zij zullen reageren op je blogs. Reacties van lezers zijn heel belangrijk voor jou. Daar zijn verschillende redenen voor. Ik hou het hier echter bij de reden van herkenning.

De reacties van lezers die zich in jouw verhaal herkennen geven jou belangrijke informatie. Je komt zo te weten dat het klopt dat zij zich in jouw verhaal herkennen en hun reacties zijn weer een extra aanmoediging voor andere lezers om te reageren. Bovendien kun jij dan op jouw blog mooi in gesprek gaan met je lezers. Een echte win-win, daar wil jij toch ook voor gaan?

Dus ja, hoe doe je dat nou, hè? Dat is nog wel even een dingetje. Hoe ik het zie, is als volgt:

  • Je schrijft je artikelen met een bepaalde doelgroep voor ogen.
  • Je weet wat jouw doelgroep wilt en interessant vindt: zij zijn jouw belangrijkste lezers.
  • Wanneer je jouw informatie zo aanbiedt dat je lezers zichzelf herkennen in de pijnpunten, problematiek, issues en oplossingen die jij beschrijft, dan heb je hun volle aandacht!
  • Doe dit vanaf de eerste alinea. Die alinea kun je bijvoorbeeld afsluiten met een vraag zoals “Herken jij dit?” of “Heb jij daar ook wel eens last van?”
  • Ja, het is echt nodig dat je dingen helder benoemt. Gewoon omdat je het dan gemakkelijk en helder maakt voor je lezers!
  • Weet je hoeveel je op een dag online leest? Ik ook niet! Maar ik weet wel dat het veel is. En dat het veel verschillende boodschappen zijn. Die allemaal om aandacht vragen.
  • En DAAR maakt de kracht van herkenning het verschil: benoem helder en kort waar het om gaat op een manier waarop je lezer herkenning ervaart. En daarmee ook erkenning. Dan heb je de aandacht! Het is niet zo gek dat die twee woorden maar één letter verschillen: ze zijn qua beleving en gevoel nauw met elkaar verbonden.
  • Schrijf dus altijd naar je lezer toe, met “je”, “jij”, “jouw”
  • Vraag je lezer ook – direct of indirect – of die ook ervaart wat jij in je blogartikel stelt. Dat kan met een zinnetje zoals: “je kent dat vast wel…” en dan volgt jouw voorbeeld of situatieschets.
  • Gebruik daar geen meervoud bij! Je lezers zitten nooit hand-in-hand met hun partner op de bank jouw blogartikelen te lezen… NEE – je lezers lezen altijd wanneer ze alleen zijn. Daarom spreek je jouw lezer het beste aan met “je” , “jou” en “jouw” … zodat je lezers zich persoonlijk herkent in wat je deelt in je blogartikel.
  • Zo ga je van persoonlijker herkenning, naar erkenning, betrokkenheid en reacties!

Kortom: maak dankbaar en bewust gebruik van de kracht van herkenning. Schrijf naar je lezer toe, zorgt dat de lezer zich herkent in wat je schrijft en dan weet je zeker dat er bij de lezer een aantal dingen tegelijk gebeuren. De lezer:

  • voelt zich ‘gezien‘ (herkenning leidt tot erkenning)
  • wordt geraakt door wat je schrijft, al vanaf de eerste alinea
  • voelt zich persoonlijk aangesproken
  • raakt gemotiveerd om het hele artikel te lezen
  • raakt geïnteresseerd in wat jij voor hem/haar kunt beteken
  • voelt zich betrokken bij het artikel

Dat is precies wat jij wil voor jouw blog, toch?

En nu ben ik zelf eigenlijk heel nieuwsgierig, naar wat jij hiervan vindt. Wat herken jij het meest aan wat je in dit artikel hebt gelezen over de kracht van herkenning? Wil je dat voor me delen in jouw reactie hieronder? Dat zou ik heel fijn vinden!

 

Gratis implementatiesessie

En wil je de kracht van herkenning meteen implementeren in je komende blogartikelen? En zou je met het BlogRecept snel en authentiek goed converteerbare blogartikelen willen schrijven?  …. kom dan aanstaande donderdag naar het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die willen bloggen met impact. Klik om je direct aan te melden op deze link: https://saskiavanderiet.nl/blogcafe/

Ik kijk uit naar je komst!

Leave your Legacy
Saskia

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *