Zodra je precies helder hebt wat je lezers willen, dan wordt het schrijven van blogteksten die je lezers raken en graag lezen een heel stuk simpeler. Het is dus belangrijk dat je die helderheid hebt, krijgt en houdt. Vraag jij je nu af hoe je dat dan doet?
Waarom kun je niet zonder helderheid over wat je lezer wil lezen?
Helderheid is goed, en gebrek aan helderheid is lastig. Of eigenlijk gewoon een probleem. Wanneer je niet helder hebt wat je lezers willen lezen, is het al onmogelijk om helder te hebben waarover je gaat bloggen. Dan wordt het vinden van goede onderwerpen een terugkerend probleem. Want als je die helderheid niet hebt, hoe vertrouw je er dan op dat het onderwerp dat je kiest voor je blogartikelen impact heeft en of je oplossing aanreikt die je lezers ook graag willen hebben? Het creëert twijfel in jezelf, weerstand en onzekerheid. Dat is niet alleen voor jezelf heel vervelend, het heeft ook verstrekkende gevolgen…
Wat is het gevolg van het gebrek aan helderheid?
Die verstrekkende gevolgen klinken natuurlijk wel wat dramatisch, maar misschien herken je het zelf wel. Je hebt geen zin om te bloggen, je twijfelt, en daar worden je teksten ook niet beter van. En dat is ook precies wat de lezers voelt bij het lezen van je tekst: twijfel, heen en weer geslinger. Is het dit, of is het dat? Waar gaat dit artikel nu precies over? Ja, de lezer herkent wel iets van wat je schrijft, maar ontvangt geen duidelijkheid. En dan is de impact van je oplossing, de impact van wat je biedt in je blog ook niet helder, of op zijn minst afgezwakt. Dat ligt niet aan wat je weet, niet aan je deskundigheid, niet aan je stijl van bloggen, nee, dat ligt alleen maar aan het gebrek aan absolute helderheid. De wet van de helderheid is hier aan de orde. Dat is een universele natuurwet, die altijd werkt. Net zoals de wet van de zwaartekracht: universeel en van toepassing op iedereen. En de wet van de helderheid werkt als volgt: daar waar helderheid wordt gegeven, wordt helderheid ontvangen. Altijd. Overal. Voor iedereen.
Want, ga maar na, zodra je precies weet waar de pijn zit bij je lezers en waar de wens ligt bij je lezers, dan kun je je helemaal in de flow een blogtekst schrijven die daar naadloos op inspringt. Dat herken je vast wel! De vraag is nu, hoe je de wet van de helderheid voor je kunt laten werken?
Hoe krijg je helderheid over geschikte blogonderwerpen?
Gelukkig hoeft dat niet zo moeilijk te zijn als je misschien denkt. Je kunt namelijk gebruik maken van een andere natuurwet: de wet van het vragen stellen. Het menselijk brein is namelijk zo ingericht dat het altijd antwoord geeft op een vraag. Test het maar eens uit, als je er nog niet van overtuigd bent 🙂 Bij elke vraag die je als mens ziet of hoort komt je brein met een antwoord. Deze wet van het vragenstellen kun je dus ook inzetten om aan helderheid te komen voor het kiezen van goede blogonderwerpen. Ik heb dit zelf mogen ervaren op een bijzondere manier. In dit artikel heb ik die vraag aan mijn lezers gesteld. En daaruit bleek dat mijn lezers graag een structuur wilden voor het schrijven en opbouwen van een artikel. Daar zou ik nooit zelf op zijn gekomen, omdat ik die vraag zelf niet had, en hem nog nooit eerder had gehoord. De reden dat ik dit artikel hier aanhaal…. is dat precies wat de uitwerking van de wet van het vragen stellen op mijn bedrijf heeft gehad. Het volgende artikel dat ik toen schreef ging over het gebruik van het BlogRecept… En laat dat nu zijn uitgegroeid tot mijn belangrijkste product in mijn huidige bedrijf, waar ik al honderden ondernemers mee heb kunnen helpen.
En dan deel ik hier graag met je hoe en waar je vragen kunt stellen:
- op de blog, zoals ik dat hier heb gedaan
- in de mail met je blogartikel zoals je die naar je lijst stuurt
- in een enquête – bijvoorbeeld via survey monkey surveymonkey.com
- op Facebook – via je bedrijfspagina
- op LinkedIn – via je statusupdate, je bedrijfspagina en pulse
- op andere digitale platforms waar jouw lezers actief zijn
- bij netwerkbijeenkomsten
- bij het geven van een training of een lezing
- door middel van evaluatieformulieren na levering van je dienst of product
- in persoonlijke gesprekken
- in een reactie op andermans relevante berichten op internet (blog, facebook, forum)
Nou, hopelijk heeft dit je helderheid gegeven over hoe jij de wet van de helderheid optimaal kunt benutten voor jouw bedrijf en jouw blog. Ga er in ieder geval mee aan de slag! Want doen is poen! Zonder actie krijg je geen helderheid 🙂 En dan nog 1 tip: blijf regelmatig vragen stellen. Er treden altijd verschuivingen op in je werk, je aanpak, het internet, de manier van zakendoen, de wensen van je lezers… zorg dat je daar helderheid over krijgt in antwoord op jouw vragen.
Wat ik zo fijn vind, is dat je dit leest. Dat je ermee aan de slag gaat. Dat je jouw blog steeds beter, scherper, waardevoller maakt. Daar ben ik je dankbaar voor. Dat is wat ik je ook echt gun. En kies nu wat jij als eerste gaat doen om meer helderheid voor jouw blog te krijgen. Deel dat hieronder in een reactie en laat je verrassen door de wet van de helderheid!
. . . . . ~ ~ ~ ~ ~ ~ * * * * * ~ ~ ~ * * * * * ~ ~ ~ * * * * * ~ ~ ~ ~ ~ ~ . . . . .
Gratis implementatiesessie
En ben je nu helder over wat je lezers willen? En zou je met die helderheid het BlogRecept willen gebruiken voor krachtige onderwerpen en blogartikelen met impact? …. kom dan aanstaande donderdag naar het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die willen bloggen met impact. Klik om je direct aan te melden op deze link: https://saskiavanderiet.nl/blogcafe/
Ik kijk uit naar je komst!
Leave your Legacy
PS – would you like to hear this blog in a podcast in English? Then, here it is: