Stiekem wil jij dat toch ook graag? Connectie met je lezers? Echte, warme, oprechte connectie?
Ik vind dat zo belangrijk dat ik veel lees, onderzoek, investeer in kennis en zelfkennis. Om zo te ontdekken welke factoren daar een rol in spelen.
De meest voor de hand liggende factor wordt vaak maar al te vaak over het hoofd gezien, achtergehouden, genegeerd of bewaard… en dat is jammer, zo jammer.Die onbekende factor is namelijk jouw verhaal.
Jouw persoonlijke verhaal. Hoezo onbekend? Ja, onbekend bij jou over hoeveel impact jouw verhaal kan hebben en onbekend bij je lezers zolang je jouw verhaal niet vertelt.
Wat gebeurt er zolang jij jouw verhaal niet vertelt?
Als jij niet deelt met je lezers je je klanten wat jouw persoonlijker verhaal is, ontneem je hen de kans om je echt te leren kennen. Je lezers zullen dan ook niet goed weten wat je hen allemaal kunt bieden. En waarom jij bij uitstek geschikt bent om hun te helpen met je ervaring, je deskundigheid, je passie.
Eigenlijk is het zo dat je dan een stuk van je zelf verstopt en dit als barrière opwerpt tussen jou en je lezers. Je creëert afstand. En daarmee ben je minder geloofwaardig voor je lezers dan je eigenlijk kan zijn. Je doet hen te kort. En je doet jezelf te kort. Als ik niet zou vertellen dat ik bijna 30 jaar lang mezelf ervan had overtuigd dat ik niet kon schrijven, omdat ik als bètamens ben opgeleid en jarenlang betonconstructies heb doorgerekend en ziekenhuizen heb ontworpen… En als ik je niet zou vertellen, dat ik pas na bijna 30 jaar besefte dat ik wel degelijk kan schrijven, omdat schrijven te leren is… en dat mijn meester op de basisschool mijn vertelde dat ik niet kon schrijven, en al helemaal niets te vertellen had. Zou jij me dan net zo makkelijk vertrouwen dat ik jou ook kan leren schrijven en bloggen? Zou je dan beseffen hoe goed ik weet wat het is om te geloven dat je het niet kunt, dat je niets waardevols hebt te zeggen? En dat ik je kan laten zien hoe je het toch kunt leren?
Wat betekent dat voor jou?
Wat er met jou gebeurt zolang jij je persoonlijke verhaal voor je houdt, is dat je jezelf klein houdt. Alsof je zelf niet helemaal gelooft wat je waard bent. En dan wordt het heel lastig om echt connectie te maken met jezelf als mens en zeker ook met jouw lezers en klanten. Ga maar na bij jezelf: bij welke andere mensen in jouw leven, persoonlijk of zakelijk, voel jij je echt verbonden? Dat zijn zonder twijfel personen waarvan je meer hebt gehoord, gezien of gelezen dan alleen hun beroepsmatige kwaliteiten.
Eigenlijk zeg je, zonder jouw verhaal, nee tegen jezelf. Nee tegen jouw essentiële kwaliteiten die jou maken tot de mooie mens die je bent. Elk mens heeft kwaliteiten en elk mens heeft een verhaal. Net zoals ik en zeker net zoals jij. Gun jezelf de waardering voor de reis van jouw leven, door je lezers en je klanten te vertellen wat jouw reis is, welke belemmeringen je hebt overwonnen en welke kwaliteiten je daarvoor hebt ingezet.
Hoe vertel je jouw verhaal?
Hoe maak je connectie met je lezers met jou verhaal? Ja, hoe doe je dat dan? Hoe vertel je jouw verhaal en wat vertel je? Dit is hoe ik het doe, en dat is wat ik graag hier met wil delen. Zo kun jij het voor jezelf ook doen.
Kijk naar je ideale lezers. Kijk naar wat voor soort mensen dat zijn. Wie zijn die lezers? Wat zijn de problemen waar ze mee worstelen? Welke belemmerende overtuigingen hebben ze? Waar geloven ze nog niet in ? Wat willen ze graag bereiken?
Vervolgens ga je voor jezelf noteren wat jij daarvan ook hebt gekend, en meegemaakt en overwonnen. Je zult verrast zijn over hoeveel overeenkomsten er zijn aan angsten, problemen, issues, onzekerheden.
Schrijf dan voor jezelf op hoe jij één of meerdere dingen met succes voor jezelf hebt omgekeerd, of opgelost. Daar kun je vast een goed voorbeeld van noemen uit je eigen leven, je eigen reis. En voilà: daar is jouw verhaal!
Laat jouw verhaal aan zes mensen lezen:
- 2 mensen die jou persoonlijk goed kennen
- 2 familieleden (die jou ook goed kennen)
- 2 zakelijke contacten die je vertrouwt
Schrijf vervolgens een nieuwe tekst voor een pagina op je website die over jou gaat. Verwerk daarin de feedback die je van die zes fijne mensen in je leven hebt ontvangen. Is dat eng? Ja! Gaat het je verder brengen? Zeker weten. Wil je een voorbeeld? Dat kan ook, want hier kun je mijn verhaal lezen.
Dus: zo maak je connectie. Wat je niet weet, kun je niet doen. Omgekeerd is dat even waar: nu je het wel weet, kun jij het ook doen! Jouw persoonlijke verhaal brengt je veel meer connectie en is nu geen onbekende factor meer.
Doe mij, jezelf, en anderen een groot plezier en deel jouw verhaal ook echt op jouw website, op een pagina over jezelf. Maak die connectie met je klanten en de lezers van je blog. Plaats hieronder de link naar die pagina met jouw eigen verhaal, dan lees ik graag met je mee! En als je dat doet, krijg je van mij een persoonlijke tip om je verhaal te kunnen verwerken in blogartikelen.
Uitnodiging voor mijn implementatiesessie
Ik wil jou graag laten ervaren om je blog snel en authentiek te schrijven, waarmee je verbinding maakt met je lezers. Je krijgt daar mijn volle aandacht en liefde voor jouw bedrijf, jouw boodschap en jouw blogonderwerpen. Je gaat ervaren hoe je met plezier, intuïtief en waardevol kunt schrijven en je meester kan worden van je eigen blog.
Ben jij er klaar voor? Meld je dan wel snel aan, want ik heb ruimte voor een beperkt aantal deelnemers – zorg dat je jouw plek meteen reserveert! Honderden ondernemers gingen je voor. Aanmelden kan hier: http://bit.ly/Blog_Café
Leave your Legacy