Lezers zijn voor je blog wat zuurstof is voor je longen. Met lezers hou jij je blog in leven. Voor jou, voor je bedrijf en voor de impact die jij maakt op je lezers. Die lezers zijn zo belangrijk dat je ze wilt koesteren, inspireren en behouden. Het laatste wat je wilt is ze wegjagen. Maar soms gebeurt dat zonder dat je het in de gaten hebt, wist je dat?
Hoe makkelijk is het om lezers weg te jagen? Nou, ga daar maar voor zitten, want het is akelig eenvoudig om lezers weg te jagen. Vooral zolang je nog niet weet wat de redenen zijn dat lezers afhaken. Terwijl jij je uiterste best doet om waardevolle content te delen in je blog, zijn er allerlei valkuilen waar jij je mogelijk nog niet bewust van bent. Daar hoop ik nu verandering in te brengen voor jou! En voor je lezers, natuurlijk 🙂
Ik deel hier 10 manieren om je lezers weg te jagen. Met als doel jij deze valkuilen vermijdt en dat jouw lezers met plezier jouw blogs blijven lezen! Lees je met me mee?
- Jargon: het gebruik van jargon uit jouw vakgebied is voor je collega’s heel interessant, maar voor je lezers slaapverwekkend. Ze zullen snel de aandacht verliezen. Leg dingen op een simpele manier uit, met duidelijke woorden, korte zinnen en toegankelijk taalgebruik. Je wilt dat je lezers zich met je verbinden, en jargon creëert afstand. Vermijd dus jargon.
- Zelfpromotie: door veel over jezelf te schrijven en over hoe goed jij bent, des te sneller zullen lezers afhaken. Ga ze dus niet vertellen over al jouw prestaties, maar laat anderen aan het woord over hoe jij hen hebt geholpen. Wat je wel kunt doen om de connectie met je lezers te maken, is om vanuit een eigen ervaring te vertellen. Doe dit echter spaarzaam en let erop dat je hiermee je lezers wilt verbinden aan jouw verhaal zodat zij inzien dat jij begrijpt wat zij ervaren en willen.
- Voor iedereen schrijven: als je voor iedereen schrijft, leest niemand je. Dit is een harde waarheid. Wat jij schrijft in je blog is pas interessant als je lezers zichzelf persoonlijk herkennen in wat je schrijft, tot wie jij je richt en op welke manier je dat doet. Als je voor iedereen schrijft, wordt de inhoud te algemeen of te oppervlakkig. Zorg dat je schrijft voor één duidelijke lezersgroep.
- Wollig en langdradig taalgebruik: digitale tekst wordt het liefst snel geconsumeerd. Langdradige zinnen en paragrafen jagen lezers snel weg. Als het niet heel snel duidelijk wordt wat de kern van je blogartikel is, zijn je lezers snel vertrokken. Wees dus to the point, compact en helder in wat je zegt. Kort maar krachtig.
- Gebrek aan tekstindeling: dit wegjaagmiddel sluit mooi aan bij de vorige. Een blog zonder heldere indeling is een echte wegjager. Online lezers hebben haast. Als ze niet meteen overzichtelijk zien waar het over gaat, zijn ze zo weer weg. Aaneengesloten tekst zonder heldere indeling lijkt op het eerste oog lang en wordt daarom als onaantrekkelijk ervaren. Maak gebruik van vetgedrukte woorden, witregels, opsommingen en aparte paragrafen. Dit navigeert gemakkelijk en leest snel.
- Ik-boodschappen: als je schrijft vanuit jezelf, veel schrijft in de ik-vorm en vooral je eigen ideeën ventileert, kan heel snel irritatie ontstaan bij de lezers. Dan zijn die lezers ook heel snel weer weg. Schrijf naar je lezer toe, gebruik ‘jij’ in plaats van ik. Leef je helemaal in je lezers in.
- Zware kost: sommige onderwerpen zijn van zichzelf al zware kost. Bijvoorbeeld als je blogt over rouwverwerking. Als je zo’n onderwerp ook nog eens zwaar op de hand verwoordt, kan het zijn dat lezers het gewoon ‘too much’ vinden. Als zij zich depressief gaan voelen, of de indruk krijgen dat ze het ‘niet goed doen’, dan kan dat een reden zijn om niet verder te lezen. Wees je daar altijd bewust van als je schrijft. Een lezer die zich ‘bekritiseert’ voelt, is snel weg. Zorg dat zware onderwerpen niet onnodig zwaar worden of een schuldgevoel oproept. Geef je lezers hoop, zet ze in hun kracht en bied ze uitzicht op een positieve aanpak van dat onderwerp.
- Lange tekst: lange teksten wekken weerstand op. Gewoon omdat ze er lang uitzien en een lezer dan de indruk heeft dat het lezen ervan teveel tijd en moeite gaat kosten. Lange teksten zijn een synoniem voor scrollen. Vermijd dit. Een kortere tekst is een uitnodiging om te lezen tot het eind. En dat is wat je wilt. Een praktische richtlijn is om te bekijken om je blogartikelen van 1000 woorden of meer kunt opdelen in twee aparte artikelen. Zorg dat je gelezen wordt.
- Technische tekst: net als jargon kan technische tekst een echte afknapper zijn. Leken willen iets snel begrijpen, geen technische handleidingen. Bovendien kun je zo’n handleiding altijd nog aanbieden als gratis weggever. Als je blogt over technische dingen voor leken, maak dan vaker gebruik van schema’s, afbeeldingen, diagrammen of video’s. En gebruik korte, eenvoudige, heldere tekst om e.e.a. toe te lichten.
- Links openen in venster: dit komt vaker voor dan je zou denken. Het gebruik van links naar een andere pagina of een andere website is goed. Maar het is een klassieke wegjager van de bovenste plank als je die link laat openen in hetzelfde venster als waar je lezers je blog in lezen. Dit is heel gemakkelijk anders in te stellen, namelijk door de link in een nieuw venster te laten openen. Jouw blogpagina blijft dan open, en je lezer is niet weggejaagd!
Zo zie je maar dat je mensen kunt wegjagen op heel veel manieren, zonder dat jij je daarvan bewust bent. En deze lijst van 10 manieren is niet volledig. Bovendien zal lang niet iedereen zich om dezelfde reden weg laten jagen. Het belangrijkste voor jou als blogger blijft dat jij je bewust bent van je lezerspubliek en wat zij graag willen lezen. Blijf dus in gesprek met ze, en vraag ze regelmatig wat ze wel (of juist niet) willen!
En nu wil ik ook iets aan jou vragen, natuurlijk! Wat vind jij irritant op een blog? Klik jij wel eens binnen 2 seconden al weer weg van een blogartikel? Zo ja, waar ligt dat dan aan?
[rad-hl]Geef hieronder in jouw reactie aan waardoor jij je op een blog laat wegjagen![/rad-hl]