Trainingen geven over zakelijk bloggen vind ik niet alleen ontzettend leuk om te doen, maar geeft me altijd enorm veel informatie over mijn klanten en wat zij willen weten en ontdekken over de mogelijkheden van het bloggen. Zo hoorde ik laatst de vraag, wat je nu precies moet doen met die reacties. En of je ze wel wilt hebben? Wil je weten wat mijn antwoord was?
Ja, je wilt reacties hebben op je blog. Dat is mijn onmiddellijke antwoord. En daar zijn meerdere redenen voor. Wat jij als ondernemer met een blog kunt doen om meer reacties te krijgen, kun je in dit eerdere artikel lezen; daar ga ik het hier niet over hebben. De vraag die ik ging beantwoorden is wat je moet doen met die reacties en of je ze wel wilt hebben. Deze dubbele vraag is een hele slimme dubbele vraag, want de redenen waarom je zeker reacties wilt krijgen, leiden ook naar het antwoord op wat je precies moet doen met die reacties. Tijd dus voor antwoorden – lees je met me mee?
Waarom wil je reacties?
Die vraag ga ik eerst beantwoorden, omdat die antwoorden bepalen wat je met die reacties zou moeten doen. En het antwoord bestaat uit meerdere delen, die ik hier je op een rijtje heb gezet:
- Reacties zijn een bevestiging
- Reacties geven meerwaarde
- Reacties verhogen de marketingwaarde
- Reacties geven inzicht
- Reacties zijn inspirerend
Hoe werkt dat dan precies?
Reacties zijn een bevestiging – ze bevestigen dat er mensen zijn die je blog lezen. En dit is niet onbelangrijk. Ze bevestigen dat je mensen raakt met wat je in de blog deelt. En dat is al helemaal niet onbelangrijk. Dit zijn bevestigingen voor jou als auteur, als blogger. Het bevestigt aan andere lezers (of zij nu wel op niet reageren) dat JIJ de persoon bent die mensen raakt. Dat is echt belangrijk. Voor jou, en voor de impact die je maakt.
Reacties geven meerwaarde – lezers die reageren voelen zich betrokken bij jou en je artikel. Wat zij in hun reactie vertellen is altijd een toevoeging op wat jij al schrijft. Zelfs als ze niets nieuws vertellen (maar meestal voegen ze zeker iets toe) en openlijk bevestigen wat jij schrijft. Ineens ben je niet de enige, maar zijn er ook anderen die achter jouw artikel staan. Dat verhoogt de waarde van wat je hebt geschreven. Hoe meer reacties, hoe groter de waarde van je blog. Op zijn minst in de ogen van je lezers. En die lezers zijn de belangrijkste mensen voor je blog.
Reacties verhogen de marketingwaarde – de reacties geven je marketingmateriaal; je kunt dit gaan inzetten als social proof voor je blog, voor je bedrijf en voor jou. Je kunt hier handig, oprecht en effectief gebruik van maken in je marketingcampagnes.
Reacties geven inzicht – de lezers die reageren laten jou zien wat er leeft, wat hen raakt, boeit, dwarszit en alles wat daarmee te maken heeft. Je krijgt een schat aan informatie in de minst bedreigende vorm van feedback. Doe daar je voordeel mee!
Reacties zijn inspirerend – lezers die reageren op je blog hebben een positieve werking op de inspiratie van jou en je lezers. Het leidt tot nieuwe ideeën, nieuwe blogonderwerpen, nieuwe oplossingen, nieuwe methodes. Zet je inspiratiebril op als je reacties leest en laat je inspireren!
Wat moet je doen met die reacties?
Nu je een dieper inzicht hebt van de enorme waarde van reacties op je blog zul je maar al te graag willen weten wat je met die reacties moet doen. Ja, je MOET iets doen met die reacties. Wat je precies gaat doen, laat ik uiteraard helemaal aan jou over. Maar wat ik je in ieder geval wil meegeven in een opsomming van WAT je er mee zou KUNNEN doen.
- Modereer je reacties. Laat niet alles klakkeloos toe. Bepaal wat jij een toevoeging vindt en laat die reacties toe. Poets onzorgvuldige reacties (taalgebruik, leestekens) een beetje op en laat die dan ook toe. Verwijder aanstootgevende reacties. Die voegen niets toe.
- Zolang je nog geen grote hoeveelheden reacties per blogartikel krijgt: bedank dan oprecht en persoonlijke elke reactie. Daar kweek je veel goodwill mee, en je laat zien hoe belangrijk jouw blog en – veel belangrijker – jouw lezers zijn voor jou.
- Noteer alles wat jij belangrijk vindt wat je in reacties leest in een Excel-bestand. Of dit nu ideeën zijn voor nieuwe blogartikelen, verbeterpunten, kritiek, aanvullingen of wat dan ook is: registreer het zodat je er op elke moment in de toekomst iets mee kunt. Geloof me: daar ga je op een moment heel blij van worden dat je dat systematisch doet J
- Gebruik een deel van de inhoud van de reacties voor het presenteren van je blog en je marketing. Je kunt screenshotjes van reacties delen, Twitter-berichten opstellen aan de hand van reacties, je kunt op je Facebook-pagina dingen vertellen en verder uitvragen, je kunt enquêtes opstellen. De mogelijkheden zijn eindeloos…
Hopelijk heb je hier iets aan. Ik wens je er in ieder geval heel veel succes mee! Rest mij nog één ding…. En ja, je snapt hem natuurlijk al…. Ik wil van jou graag een reactie lezen op dit artikel.
Niet alleen omdat ik dat zo fijn vind, en dat vind ik zeker heel fijn, maar om al die redenen die ik hier heb genoemd!
Beschrijf in jouw reactie hieronder wat voor jou nu de belangrijkste reden is om reacties te willen op je blog? En als een reden hebt die je hierboven niet bij ziet staan, zorg dan dat je dit absoluut in jouw reactie uitlegt!
Uitnodiging voor mijn implementatiesessie in Ermelo
Ik wil jou graag laten ervaren om je blog snel en authentiek te schrijven, waarmee je verbinding maakt met je lezers. Je krijgt daar mijn volle aandacht en liefde voor jouw bedrijf, jouw boodschap en jouw blogonderwerpen. Je gaat ervaren hoe je met plezier, intuïtief en waardevol kunt schrijven en je meester kan worden van je eigen blog.
Ben jij er klaar voor? Meld je dan wel snel aan, want ik heb ruimte voor een beperkt aantal deelnemers – zorg dat je jouw plek meteen reserveert! Honderden ondernemers gingen je voor. Aanmelden kan hier: http://bit.ly/Blog_Café
Wil jij mij helpen?
Ik ben genomineerd als spreker voor TheNextWomen Summit 2017. Daar wil ik natuurlijk heel graag spreken, dus als jij daar ook in gelooft: stem dan op mij!
Stemmen kan hier: http://bit.ly/stem_jij_op_mij_als_spreker