Hoe verhoog jij de reactieteller?

Je mag best trots zijn op jezelf: je hebt een mooi bedrijf en je hebt tevreden klanten. Je blogt al geruime tijd en met een goede regelmaat. Je hebt je lezers veel interessante informatie en tools te bieden en daar schrijf je graag en vol passie over.

En je krijgt ook best lezers naar je blog die daar af en toe een reactie op achterlaten. Naar verloop van tijd krijg je honger naar meer reacties. Niet alleen omdat het zo goed voelt voor je als je reacties krijgt, maar omdat het duidelijk maakt dat wat je doet ook echt iets betekent. Duidelijk voor jezelf. En duidelijk voor je lezers. Zo weet je dat je op de goede koers zit. En dat heb je ook nodig om te weten waarover je nog meer kan bloggen.

En, je vraagt je af: hoe doen die bloggers dat nou die op elke artikel meer dan 20, of zelfs meer dan 100 reacties krijgen. Ik ben dat eens gaan onderzoeken, omdat ik zelf ook steeds meer reacties wil op mijn blog. Ik wil zien dat ik impact heb op het succes van andere ondernemers. Ik wil zien hoeveel waardevolle ideeën de lezers kunnen toevoegen aan de onderwerpen waarover ik schrijf. En wat ik met het lezen en bestuderen van tientallen zeer succesvolle blogs heb ontdekt wil ik je niet onthouden!

In het kort heb ik dit ontdekt: Leesverkeer + Betrokkenheid + Emotie = Reactieteller

Wat betekent dit voor jou?

L – Het  aantal reacties is voor een deel afhankelijk van het aantal lezers, en daarmee het leesverkeer. Zodra je meer lezers naar je blog leidt, hoe meer reacties je zult krijgen. Dit is eenvoudig en helder en waarschijnlijk niets nieuws voor je.

Maar hoe zit het dan met Betrokkenheid en Emotie? Hoe kun je die factoren inzetten en verhogen?

BBetrokkenheid zegt iets over in welke mate jij de aandacht van de lezer trekt. Weet je de lezer echt in je tekst en het onderwerp te betrekken? Of leest de lezer jouw blogartikel op een scannende manier of maar een deel van je artikel? Dit heeft direct invloed op de hoeveelheid reacties. Het is dus belangrijk dat je de lezer van begin tot eind boeit met je artikel. Dat is ook een goede reden om je blogartikelen niet te lang te maken.

Tot nu toe waarschijnlijk niets nieuws onder de zon voor jou als ervaren blogger.

EEmotie heb ik ontdekt is pas de echte boostfactor. Op alle blogartikelen van anderen waar veel reacties op waren gegeven, was er zonder uitzondering een duidelijke emotionele component aanwezig. Deze factor wordt vaak onderschat. En daar kun jij het grote verschil mee maken op jouw eigen blog.

“Schrijf altijd voor je lezers” is vooral voor deze blogvaardigheid je topprioriteit. Zorg dat je een emotie opwekt. Zorg dat ze iets voelen. Dit kan van alles zijn: herkenning, shock, inspiratie, verdriet, zolang het maar een emotie is. Emoties zijn krachtig, en authentiek, en een grote motivator voor lezers om te reageren.

Hoe breng je dat nu precies in de praktijk? Ik heb dat in dit blog heel bewust gedaan. Ik wilde jou als zakelijk blogger en lezer van mijn artikelen laten voelen hoe persoonlijke omstandigheden ook voor je blog stress op kan leveren en hoe je dat kunt voorkomen. Te zien aan de reacties konden veel lezers zich daar in herkennen.

BA-B1503 grafiek omhoog

 

 

 

 

 

Welke strategieën kun je inzetten om de reactieteller te laten groeien? Ik noem er hier 5 waarmee ik zelf al een tijdje aan het experimenteren ben:

  1. Publiceer niet te vaak. Hoe vaker je een artikel plaatst, hoe lager het gemiddelde aantal reacties wordt. Dit is voor mij de reden waarom ik niet vaker dan eens per 2 weken een artikel publiceer. De frequentie is voor jou een persoonlijke afweging, maar door niet te vaak bloggen, blijf je ook uit de irritatiezone van je lezers.
  2. Hou bij welke van je blogabonnees je mailbericht waarin je ze laat weten dat er een nieuw blogartikel van je online staat NIET hebben geopend. Selecteer die abonnees en stuur ze het bericht nogmaals, enige dagen later, met een andere tekst in de onderwerpregel. Dit zal voor meer leesverkeer zorgen en ook de reactieteller verhogen. Ik kan dit gemakkelijk doen in Aweber, maar er zijn veel meer programma’s die dit kunnen. Een aantal van mijn lezers heeft vorige week zo’n bericht gehad. Dit heeft er bij mij toe geleid dat mijn bericht door 18% meer lezers is geopend. Het heeft ook geleid tot 1 uitschrijving. Voor mij een mooi resultaat. Experimenteer hier zelf eens mee en kijk wat jou dit op kan leveren.
  3. Schrijf met meer passie! Als ik mijn blogs schrijf, dan schrijf ik die naar een specifieke persoon die ik ken: zij is mijn ideale klant en ideale lezer van mijn blog en alles wat ik schrijf, schrijf ik aan haar. Zonder dat andere lezers dit merken, natuurlijk. Ik stel me voor dat ik haar wakker moet schudden met mijn artikel en dat geeft mij de energie om vol passie en vuur te schrijven. Als je met die vrijheid schrijft over jouw blogonderwerp, met die passie en energie, dan vertaalt zich dat in reacties. Ga bij jezelf na welke ideale lezer jij persoonlijk kent en schrijf je eerstvolgende blogartikel aan die persoon!
  4. Reageer zelf op de reacties die je WEL krijgt. Vergis je niet, de meeste lezers zullen een reactie op hun reactie verwachten. Ze zullen zich echt prettig voelen als jij reageert op hun bijdrage aan jouw blog. En terwijl ik dit schrijf, besef ik dat ik dat soms vergeet te doen: duidelijk een verbeterpunt voor mezelf! Zorg dus dat dit een goede gewoonte wordt. Je zult zien dat die lezers in de toekomst gemakkelijk blijven reageren als ze ervaren dat jij als blogger aandacht aan ze geeft.
  5. Presenteer je eerder gepubliceerde blogartikelen op een andere manier. Ik doe dit bijvoorbeeld op Facebook op mijn zakelijke pagina. Je kunt hier zien hoe ik een eigen vakantiefoto op de achtergrond heb gebruikt voor een tip die ik een tijd terug had beschreven in één van mijn blogartikelen. Hiermee merk ik dat de reactieteller op mijn eerder gepubliceerde berichten kan blijven stijgen. Misschien niet snel, maar wel gestaag! Lijkt dat jou ook iets wat je kunt gebruiken?

Zo, wat vind je hiervan? Heb je iets gelezen wat voor jou en je blog waardevol is? Zo ja, wil je dan iets voor me doen?

[rad-hl]Laat dan hieronder in een reactie weten welke tip jij het eerst gaat uitproberen en waarom![/rad-hl]

______________________________________________________________________

Did you like this article? Then please follow me on Facebook: https://www.facebook.com/SaskiavandeRietOfficial/

Do you want to know How to Build a Blog?
Then join the facebook group ‘How to Build a Blog’ and get started with simple tips, ask your personal blog questions, which I will answer in a weekly LIVE broadcast, and use strategies, build valuable connections with other entrepreneurs who are also serious about building their blog.