Pijn heb je gewoon nodig

Als bevlogen ondernemer gun jij je klanten het beste. En je wil er alles aan doen om de oplossing aan te reiken… In je teksten voor je bedrijf deel je dan ook met passie wat je voor iemand kunt betekenen. Schrijven over pijn, zoals problemen, angsten en uitdagingen is vaak andere koek. Toch doe je jezelf en je lezers tekort als je niet eerst benoemt welke pijn zij ervaren. Hoe zit dat eigenlijk?

Waarom wil je de pijn benoemen?

Lezers hebben weinig tijd, zijn snel afgeleid, hebben veel te doen en willen snel ontdekken of jouw tekst voor hen relevant is. Kortom, ze willen zich graag ergens in herkennen. Wanneer je hun pijn niet benoemt, herkennen ze niets en hebben ze dus ook geen motivatie om door te lezen. Hun honger naar de oplossing wordt zo niet gevoed. Dan is de kans dus groot dat die lezer niet doorleest, niet beseft hoeveel jij te bieden hebt. En het ergste is: ze komen niet in actie. Ondanks de pijn die ze wel hebben.

En als je lezers niets herkennen?

Lezers zijn mensen. Mensen van vlees en bloed. Met gevoel, frustraties en uitdagingen. Zodra je lezers iets herkent in jouw tekst op dat vlak, op die pijn, probleem, uitdaging of een aspect daarvan, dan wordt er iets in hen aangeraakt. Ze voelen zich dan meer verbonden, met wat je schrijft en met jou. De intensiteit van de aandacht waarmee ze jouw tekst lezen neemt toe. En daarmee ontstaat een persoonlijke verbinding tussen de lezer en jouw tekst. Dat betekent tegelijkertijd dat de honger naar de oplossing die jij geeft, wordt gevoed. Zonder die herkenning, is er geen motivatie om te lezen, is er geen honger te stillen door een oplossing. Je lezers willen pijn vermijden, dus willen ze lezen wat jij voor hun kunt betekenen en doen wat jij ze aanreikt als verbetering.

Wat is een mooie manier om problemen te beschrijven?

De pijn van je lezer kun je beschrijven vanuit een gevoel van erkenning en begrip en respect voor je lezer en ook voor de emotie die daaruit kan voortkomen. Je weet als expert maar al te goed waar je lezer mee zit. Hetzij uit eigen ervaring, hetzij uit jouw praktijkervaring. Daar ligt iets liefdevols in besloten. Iets wat je zonder oordeel kunt geven en wat zonder lading kan worden ontvangen. Dit kun je doen met alles wat jij aan ervaring, kennis, gevoel en respect in je draagt.

Spreek vanuit je hart, vanuit compassie en jouw wens om je lezers te helpen. De intentie waarmee je schrijft is de energie waarin het kan worden gelezen. Je heeft duidelijkheid, openheid en je nodigt uit tot het aan durven gaan van de oplossing. Kortom: pijn benoem je niet om je lezers te deprimeren maar om ze iets te leren over zichzelf: dat ze een hele goede reden hebben om er iets aan te doen, met jouw hulp!

~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~  Schrijf voor je Bedrijf

Wil jij graag je boek voor je bedrijf schrijven?
Ik wil jou ondersteunen bij het schrijven van jouw boek waarmee jij de schrijver in jezelf ontdekt. Zodat jij jouw wens om je boek te schrijven ook daadwerkelijk uit laat komen.

Ik nodig je van harte uit voor een kosteloze kennismaking met mij en mijn werkwijze. Deze schrijfworkshop is prachtig, verhelderend en meteen toepasbaar in jouw business en is uitsluitend bedoeld voor ZZP’ers die dit jaar willen schrijven. Laat het helder zijn dat deze dag jou tot niets verplicht.

Ik wil om die reden graag dat jij hier op voorhand serieus over nadenkt. Want, als je zeker weet dat je de investering van het geld en de tijd, evenals de commitment aan jezelf doet, dan kun je ter plekke meteen beslissen of het traject Schrijf je Boek in 5 maanden iets voor jou is.

Kortom: als jij hiertoe serieus bereid bent, dan mag je deze Schrijfworkshop voor ZZP’ers “Ontdek de Schrijver in Jezelf” niet missen.

Live, Love & Leave your Legacy
Saskia
xx