Dit is een interessante vraag, vind je ook niet? Beloftes nakomen doet wonderen voor je geloofwaardigheid en dit is voor de relatie van jou met je lezers enorm belangrijk. Maar de vraag is, ben jij je woord waard?
Ja, dit is confronterend. En ik mag het aanroeren, omdat ik nog maar al te vaak merk dat mijn woord niet zoveel waard is als ik wel zou willen. Zo, dat is er uit… Zo heb ik in meerdere blogs verteld dat ik altijd reageer op een reactie. En ja, ik doe dat ook… MAAR, ik zie er wel eens eentje over het hoofd. Of ik doe het pas 5 dagen later. Hier worden de lezers die reageren ECHT niet blij van. En dat snap ik. Heel goed, zelfs. En bij deze ook mijn oprechte excuses. Het is niet persoonlijk. Maar het komt wel hard aan. Dat besef ik. En ik ben actief bezig om mijn leven te beteren.
Herken jij dat ook ? Dat je dingen toezegt maar niet of niet helemaal nakomt? Dat voelt niet goed, he? Nou, join the club. Je bent echt de enige niet. En het ligt niet aan je intentie. Toch? Nou, daarover gaat het nu voor mij. De meeste keren ben je je woord niet waard, omdat je niet wist of niet meer wist dat je iets had toegezegd. Of dat iemand anders zeker weet dat jij hem of haar iets had toegezegd. En jij je eigenlijk van geen kwaad bewust was. Vaak gaat het dus ongemerkt. Onbewust. En daar wil ik het echt over hebben me je. Want met elk blogartikel doe jij ook een belofte. Of misschien wel meerdere beloftes. WTF? Ja! En don’t worry, als je dat nog niet volgt. Ik ga dat hier uitleggen….
Je doet twee soorten beloftes op je blog:
1 – beloftes die je echt bewust benoemt
2 – beloftes die je impliceert
Laat me even uitleggen wat ik daarmee bedoel.
Bewust Benoemde Beloftes:
Dit zijn beloftes die je benoemt en bewust doet. De titel is zo’n belofte, een belofte die je met de inhoud van je blogartikel inlost. Los met je blogartikel altijd de belofte van de titel in. Als je titel vijf geheimen noemt, beschrijf die vijf geheimen dan ook duidelijk in je blog. Niet vier, niet zes, maar vijf!
Ook kun je andere duidelijke beloftes doen, zoals een vervolgblog noemen over een bepaald onderwerp, vragen aan je lezers waarover zij willen lezen (ze verwachten dan dat je daar over gaat schrijven, in de nabije toekomst), een weggever die je aanbiedt als bedankje voor het achterlaten van een reactie op je artikel.
Impliciete Beloftes
Dit ligt anders en het is belangrijk dat je je daarvan bewust bent. Lezers hebben altijd hun eigen ‘bril’ waar ze door heen kijken. Lezers interpreteren dingen, ook als jij glashelder bent. Elke tip die je geeft in een blogartikel, bijvoorbeeld, betekent voor lezers vaak dat ze een aanname doen dat jij die tip zelf ook altijd hanteert. En geloof, me, ik spreek uit ervaring 🙂
Het is tijd voor een oplossing, vind je ook niet?
Wat je kunt doen om zeker te weten dat je deze zelf geformuleerde beloftes nakomt, is deze meteen in je actielijst of je agenda zetten op het moment dat je die belofte doet – tijdens het schrijven van je artikel dus, niet pas op het moment het artikel wordt gepubliceerd en gedeeld! Zo kun je het niet over het hoofd zien. Je maakt hiermee echt een goede indruk op je lezers!
Wees je daar dus bewust van. Lezers zien jou als expert op jouw vakgebied, op jouw blogonderwerpen. Dus ze verwachten ook van alles. Dit is een belofte die jij impliciet doet door jezelf zichtbaar te maken, te bloggen, te delen en de inhoud van je blogartikelen openbaar te maken. Lezers ervaren jou als een voorbeeld, een rolmodel. Nou is het niet zo dat je moet voldoen aan alles wat lezers van je verwachten… maar het is wel heel handig om je bewust te zijn van dit fenomeen.
Tot slot: lever wat je belooft!
En niemand is perfect, ik zeker ook niet, en gelukkig maar! Mocht het dan zo zijn dat je toch een keer onverhoopt iets niet nakomt…. wees daar dan open over. Bied je excuses aan en maak het goed!
Ja, en wat nu?
[rad-hl]Doe wat ik hier heb gedaan: benoem in jouw reactie je duidelijkste voorbeeld van wat jij hebt beloofd en (nu je dit gelezen hebt) NIET hebt geleverd… [/rad-hl]
En de beloning die je hiervoor krijgt, komt deze keer niet van mij: maar van jouzelf. Je bent je nu bewust. En dat is een groot compliment waard. Je weet nu heel bewust wat jij doet met jouw blog. Join the club van bewuste ondernemers!
. . . . . ~ ~ ~ ~ ~ ~ * * * * * ~ ~ ~ * * * * * ~ ~ ~ * * * * * ~ ~ ~ ~ ~ ~ . . . . .
En nu je dit toch leest, nodig ik je van harte uit voor het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die snel, authentiek en effectief willen bloggen voor hun bedrijf. Klik om je direct aan te melden op deze link: https://saskiavanderiet.nl/blogcafe/
Ik kijk uit naar je komst!
Leave your Legacy