Alle begin is makkelijk

 

Blogartikelen delen doe je via sociale media. Maar waar begin je? Hoe pak je dat aan? Hoe weet je waar je dat het beste kunt doen? Hoe vaak en hoe laat doe je dat? Veel vragen. Eén antwoord: stap voor stap. Het is echt makkelijk… als je het eenmaal weet.

makkelijkHet begin van sociale media… begon voor mij bewust toen ik Twitter ontdekte. Ik werk al sinds 1981 met computers en ik ben enorm nieuwsgierig, dus ik ga met dat soort dingen meteen aan de slag. Ja, ook met Hyves ☺ destijds. En later kwamen daar LinkedIn, Facebook, Google+ bij. Eerst was het spelevaren, maar al snel ontdekte ik dat ik je met me bedrijf heel veel mee kan. En dat het slim was om je tijd te doseren, bewust te kiezen en sociale media in te zetten als marketingstrategie. Om te zorgen dat in plaats van dat jij voor die platformen werkt, die platformen voor jou gaan werken.

Zakelijk bloggen doe ik al sinds 2006. Toen nog met mijn vertaalbureau. Ik heb van de vertaalsector veel geleerd, ook over bloggen en het gebruik van sociale media. Als ik het nu opnieuw zou moeten doen zijn er dingen die ik niet meer zou doen en dingen die ik meteen vanaf het begin zou doen. Ik heb namelijk veel tijd verkwist, teveel gedaan wat ik leuk vond en te weinig gemodelleerd. Daar heb ik van geleerd, en daar doe ik tegenwoordig mijn voordeel mee. En jij kunt je voordeel daar ook mee doen, als je dat wil.

Als ik opnieuw zou starten met bloggen en sociale media dan zou ik een aantal dingen anders doen, om minder tijd kwijt te zijn, focus te houden en sociale media voor mij te laten werken.

Ik zou drie sociale media platformen kiezen

Maak een profiel aan op drie platformen, de sociale media van jouw keuze. Voor mij zou dat zijn LinkedIn , Facebook en Google+ – maar kies gewoon jouw top 3 – en ga dan vooral observeren. Observeer je concurrenten, je klanten en andere ondernemers met dezelfde doelgroep en een ander product. Zie wat ze doen, krijg een gevoel voor hoe die platformen werken en zorg dat je er een beetje in thuis raakt.

Ik zou relevant gedrag observeren

Kijk naar je concurrenten, klanten en andere ondernemers en let vooral op welk gedrag je ziet op die online platforms. Noteer dat en bepaal er dan ook meteen van welk gedrag van anderen jij wil gaan benutten voor jouw bedrijf. Dit gaat over verschillende dingen, beperk je dus tot de essentie voor jou. Ik hou zelf graag in de gaten op welke dagen van de week en welke dagdelen op die dagen mijn klanten actief zijn op elk van die platforms. En met actief bedoel ik niet of ze daar zelf veel berichten plaatsen, maar juist of ze daar reageren op berichten van anderen. Jij zoekt namelijk interactie op de blogs die jij daar plaatst, dus reacties van anderen. Net als ieder ander mens heb jij een eigen voorkeur voor 1 van al die platforms waar je het makkelijkst of het liefst of het snelst op reageert. Zorg dat je ontdekt welk lievelingsplatform jouw klanten hebben om op te reageren. Daar wil jij de focus op leggen voor het delen van je blogs.

Ik zou uitzoeken wat werkt

Zodra je weet wat het lievelingsplatform is van je klanten, ga je dan verdiepen in dat ene platform. Dat kan Facebook zijn (in mijn geval) maar voor een andere doelgroep kan dat heel goed LinkedIn blijken te zijn. Onderzoek dan op dat platform wat er werkt. Daar bedoel ik mee dat je gaat kijken wat voor soort berichten de meeste interactie genereert. Zijn dat berichten met een vraag, een stelling, een poll, een bijpassend citaat of een geschikte video? Of zijn dat berichten op een bepaalde dag, tijd, of met een prachtige foto? Of zit het hem in de soort call to action? Dit zijn maar voorbeelden, dus zoek uit wat er werkt voor je doelgroep en voor jou en noteer dit.

Daarna zou ik pas zelf aan de slag gaan

Nu is het pas tijd om zelf strategisch aan de slag te gaan op het lievelingsplatform van je klanten. Je weet nu alles wat je nodig hebt om gericht aan de slag te gaan. Je verkwist geen tijd meer, je weet waar, wanneer en wat je kunt plaatsen en hoe je dat wil doen. Begin op dat lievelingsplatform en een lijst aan van wat je waar, wanneer en hoe wil delen.

Ik zou het stap voor stap doen

Maak het jezelf makkelijk en doe het stap voor stap. Zorg dat je eerst het lievelingsplatform goed in de vingers hebt. Pas als dat lekker werkt voor je, kies je en volgend platform om structureel aan te pakken. Daar ga je dan eerst weer uitzoeken wat werkt… om er daarna zelf weer mee aan de slag te gaan. Stap voor stap. Platform voor platform. Zelf heb ik dat precies zo gedaan, en dat is me prima bevallen. Dat zou ik als ik opnieuw zou starten ook weer zo doen.

Ik zou het systematiseren

Van nature hou ik van systematiseren en ik ben die eigenschap pas echt gaan waarderen toen ik ondernemer werd. Het maakt veel dingen makkelijk en overzichtelijk en zorgt ervoor dat ik me kan richten op de belangrijke dingen en niet het wiel steeds opnieuw uit hoef te vinden.

Systematiseren is een belangrijke tijdbespaarder. Je verdoet met systemen geen tijd aan ondergeschikte acties en je kunt met focus zonder tijdverlies herhalen wat je kunt herhalen. Zo bevrijd je jezelf van minder belangrijke dingen en kun je voluit gaan voor de relevante acties. Het wordt zo echt makkelijk voor je.

Bij elk van de stappen zou ik alles beknopt noteren. Dat is het begin van systematiseren. Elke keer dat je iets herhaalt, merk je onmiddellijk of er iets in je stappen veranderd moet worden, of het handiger, sneller, makkelijker kan en je ontdekt ook wanneer er iets verandert op die platformen. Hou daar ook vooral rekening mee: er verandert heel vaak iets op die platformen. Dat is ook precies waarom je moet blijven observeren. Eén wijziging op Facebook kan een complete gedragsverandering van je klanten tot gevolg hebben…

Een extra tip is om alle vragen die je van lezers, fans en klanten krijgt op je gedeelde blogberichten op alle sociale media platforms….. op te schrijven … zo’n vraag kan het onderwerp van je volgende blogartikel zijn.

Nou, dit was mijn makkelijke manier om sociale media bewust in te zetten voor je blogartikelen. Jouw klanten bepalen wat het beste is voor jou. Je hoeft het dus niet te bedenken, je hoeft alleen maar te observeren en in actie te komen.

Wil jij mij even laten weten hoe het zit met jou en sociale media voor je blog? Vertel me dan in jouw reactie wat jij graag makkelijker zou willen! Ik wil je daar graag verder bij helpen, dus ik ga jou ook een antwoord geven op jouw reactie. Daarmee helpen jij en ik samen ook andere ondernemers en daar word ik gewoon altijd blij van ☺

 

Uitnodiging voor gratis implementatiesessie

Wil jij graag je blogs schrijven met het BlogRecept waarmee je altijd waardevolle content kunt delen via sociale media? En zou je ook in 15 minuten 20 nieuwe onderwerpen willen voor jouw blog? Dan nodig ik je van harte uit in het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die willen bloggen met impact. Klik om je direct aan te melden op deze link: https://saskiavanderiet.nl/blogcafe/

Leave your Legacy
Saskia

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *