LET OP: er gaat altijd iets mis…

 

Bloggen is leuk, zinvol en krachtig. Vooral als alles soepeltjes verloopt. En dat doet het meestal ook, in mijn ervaring. En toch, gaat er altijd wel iets mis. Zoals die keer dat ik een link in mijn blogartikel had geplaatst die helemaal niet bleek te werken.

BA-B1522_oeps
Of dat artikel waar drie spelfouten in zaten? En dan het bericht op LinkedIn over mijn nieuwe blog dat verwees naar een dode link…. Dat ik een gedane belofte ben vergeten in te lossen (en dat is echt foute boel!)… Daar heb ik van geleerd. Gelukkig maar, want de stress die dat oplevert is niet fijn. Heb jij dat ook, gaat er bij jou ook wel eens iets mis?

Veel taken hebben hoort bij het ondernemerschap. Of je nu to-do-lijstjes hebt, of een not-to-do-lijstje, of een korte actielijst om het aantal taken in toom te houden, er blijft meer dan genoeg over om te doen. Bloggen is daar één ding van. Een belangrijk ding, maar zeker niet het enige ding. En jij als ondernemer wil dat ook graag zelf doen. Zeker het bloggen 🙂 en zo werkt het voor mij ook.

Dat zelf willen doen is één ding… die keus kun je maken en daar zitten consequenties aan, zoals elke keus consequenties heeft. Dat weet je zelf heel goed, dat hoef ik je niet te vertellen. Daarbij leert de ervaring dat je ook nog aannames hebt die in de weg kunnen zitten en fouten in de hand werken. Vooral als het over bloggen gaat. Bloggen doe je namelijk regelmatig. En de aanname die je vast herkent is dat je de dingen die je regelmatig doet ook echt goed denkt te kennen en dus ook elke keer goed doet. FOUT! Hier is de waarschuwing op zijn plaats!

BA-B1522_waarschuwingsbordBloggen doe je inderdaad regelmatig, maar niet elke dag en in ene week, in die twee weken of in net even meer weken kunnen er dingen veranderen die je niet in de gaten hebt. Omdat je het niet dagelijks doet. En erop vertrouwt dat je weet hoe het werkt…. en ineens is daar die fout, die misser, die dode link, de vergeten belofte, een wijziging op Facebook, waardoor HootSuite iets niet doet wat er voorheen wel werkte … je weet precies wat ik bedoel, toch?

Wat is het addertje onder het gras?

Regelmatig terugkerende taken hebben een addertje onder het gras. Het geeft je de illusie dat je op de automatische piloot kan werken. En dat kan ook, totdat er iets verandert. En in het proces van blogartikelen schrijven, publiceren, delen via je lijst en delen via sociale media zijn zoveel externe factoren die met de regelmaat van de klok veranderen, dat je niet op die automatische piloot kan blijven varen?

BA-B1522_addertje_onder_het_gras

Tijdsdruk is ook zoiets… daar ga je onherroepelijk dingen door over het hoofd zien. En dan vertrouw je erop dat alles kan zoals het de vorige 10 keer kon… en ineens merk je dan achteraf… “Oeps, er is iets veranderd… Sh*t, wat nu?”

Het is jou ook vast wel eens opgevallen dat als je één fout wilt herstellen er soms twee nieuwe fouten opduiken… Ik ken het ook… helaas.

Hier is de oplossing

Systematiseren is ook hier weer het antwoord voor een simpele en stress-vrije oplossing. Jarenlang dacht ik dat systematiseren mijn creativiteit de das om zou doen. Dus ik systematiseerde niet (of weinig). Nu systematiseer ik alles wat los en vast zit. En noteer ik overal wat ik voor het eerst doe alle stappen van. Wil je weten waarom? Hier zijn mijn redenen:

  1. Waarom steeds opnieuw het wiel uitvinden?
  2. Ik hoef het merendeel maar één keer te bedenken.
  3. Met een systeem kan ik alles bijhouden – ook veranderingen!
  4. Een stappenplan geeft me helderheid
  5. Wijzingen worden onmiddellijk duidelijk
  6. Aanpassingen zijn zo gemaakt
  7. Bijhouden kost heel weinig tijd
  8. Hé, verhip! Ik kan dingen nu ook snel uitbesteden! De instructies heb ik al J

En mijn oplossing voor jou is dus ook: zorg dat je alles stappen die je de zet voor je eerstvolgende blogartikel kort en bondig noteert. Plaats daarbij dan ook meteen de hyperlinks die je in die stappen gebruikt. Dan heb je je eigen stappenplan voor al je volgende blogartikelen! Zo simpel kan het zijn. Is dat niet fantastisch? En snap je nu waarom ik in 20 minuten een nieuw blog kan schrijven? Dat kun jij dus ook!

Wat is de conclusie?

Zet dus het zelf doen om in zelf beslissen. Vraag hulp waar nodig. Systematiseer alle stappen van je blogmachine. Je blog is het waard, jij bent het waard, en veel belangrijker nog: je klanten en je bloglezers zijn het waard!

Vertel mij nu eens: welke van deze acht redenen is voor jou een goede reden om meer te systematiseren? Laat me dat even weten in je reactie. Zou ik wel cool vinden. En ik ben vast niet de enige die daar nieuwsgierig naar is 🙂

 

Uitnodiging voor mijn implementatiesessie in Ermelo

Ik wil jou graag vertellen wat ik weet over bloggen. Kom naar het BlogCafé en leer je blogs schrijven op een leuke en snelle manier.  Je krijgt daar mijn volle aandacht en liefde voor jouw bedrijf, jouw boodschap en jouw blogonderwerpen. Je gaat ervaren hoe je met plezier, intuïtief en waardevol kunt schrijven en je jouw bedrijf met bloggen een betekenisvolle boost geeft.

Ben jij er klaar voor? Meld je dan wel snel aan, want ik heb ruimte voor een beperkt aantal deelnemers – zorg dat je jouw plek meteen reserveert! Honderden ondernemers gingen je voor. Aanmelden kan hier: http://bit.ly/Blog_Café

Wil jij mij helpen?

Ik ben genomineerd als spreker voor TheNextWomen Summit 2017. Daar wil ik natuurlijk heel graag spreken, dus als jij daar ook in gelooft: stem dan op mij!
Stemmen kan hier: http://bit.ly/stem_jij_op_mij_als_spreker 

Leave your Legacy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *