Helderheid is alles. Woorden doen er toe. Iedereen heeft een verhaal te vertellen.
Ga ik je vertellen dat jij een boek zou moeten schrijven? Absoluut niet!
Echte motivatie is intrinsieke motivatie – opgelegde motivatie is geen motivatie, dat is manipulatie.
Is er een goede reden om een boek te willen schrijven? Absoluut wel!
Sterker nog, er zijn veel goede redenen te vinden om je boek te schrijven.
Dus het is aan jou om jouw eigen redenen te vinden om jouw boek te willen schrijven.
Hoe het ook zij: jouw boek gaat deuren openen!
Dit zijn bijvoorbeeld vier goede redenen:
1. Content
2. Transformatie
3. Bron
4. Begeleiding
Laten we deze redenen eens onder de loep nemen:
- Het schrijven van een boek zorgt voor een enorme hoeveelheid content (kennis en
inzichten) die je kunt hergebruiken en parafraseren waar je maar wil.
Of dit nu in gesproken of geschreven tekst is, en ongeacht het kanaal of platform.
Deze volgorde (eerst je boek en dan de rest) garandeert congruentie en consistentie en
structuur in stijl, kleur en structuur. - Nog een goede reden je boek te willen schrijven is transformatie: schrijven transformeert
iets in jezelf, als auteur, dus dit gaat verder dan de transformatie die jou boek teweeg kan
brengen in je lezers. - Een heel andere deugdelijke reden is om een naslagwerk (een bron) te creëren voor je
voormalige, huidige en toekomstige klanten. Hiermee laat je een legacy achter door jouw
kennis, expertise en boodschap door te geven aan volgende generaties. - Mogelijk heb je traumatische uitdagingen in je leven overwonnen en wil je anderen met
vergelijkbare problemen hier doorheen loodsen. Om die reden zijn talloze boeken
geschreven. En wat mij betreft dragen ondernemers echt een verantwoordelijkheid om op
basis van deze waardevolle wijsheid mensen te begeleiden door ze toegang te geven tot
broodnodige oplossingen.
Tot nu toe ging het over interne redenen.
Hoe zit dat met externe redenen?
Er bestaan ook fantastische commerciële, praktische en strategische redenen ter motivatie van
het schrijven van je boek zoals:
- Verhogen van je geloofwaardigheid – mensen gaan je anders beschouwen wanneer je een gepubliceerd auteur bent.
- Meer geld verdienen, hetzij je tarieven verhogen, hetzij meer producten verkopen aan meer klanten.
- Je merk bouwen en versterken.
- Gezien worden en benaderd worden als expert
- Bereiken van een groter groter publiek
- Heldere en moeiteloze Onderscheiding van je concurrenten
- Toegang tot aanvullende producten en diensten
Hier is mijn voorbeeld:
Het eerste boek dat ik schreef en publiceerde in het Nederlands was een persoonlijk boek,
waarmee ik op basis van mijn eigen ervaring de bespreekbaarheid van het verlies van een broer
of zus op de kaart wilde zetten. Mijn enige zusje overleed toen zij 30 was en aangezien er geen
Nederlandse boeken over dit onderwerp bestonden, besloot ik het boek te schrijven wat ik zelf
toen graag had willen lezen. Dat was voor mij een krachtige, belangrijke en duidelijke reden om
mijn boek te schrijven. Een reden die me het tijdens het volledige schrijfproces heeft gedragen.
Hoe zonde zou het zijn dat ondernemers wachten tot er zo’n traumatische gebeurtenis
plaatsvindt, voordat zij een boek willen schrijven en dit ook werkelijk gaan doen?
Wanneer jij als ondernemer jouw grote, belangrijke reden om een boek te schrijven helder
hebt, is mijn boodschap aan jou: WACHT NIET.
Dat brengt me meteen op een vraag die ik heel vaak hoor: ‘Wie zit er op mijn boek te wachten?’
Wie zit er op jouw boek te wachten?
Ik krijg die vraag wekelijks. Mensen zijn onzeker over de waarde die hun boek al dan niet zou
hebben. Ik heb als antwoord alleen maar vragen aan je:
1. Wie zit hier nu te wachten?
2. Waarop zit je te wachten?
3. Hoe kunnen ze op jouw boek zitten te wachten, wanneer je dat nog niet hebt geschreven?
Waar het om gaat, is dit: op het moment dat jij weet wat jouw grote reden is… zul je de
schrijver in jezelf ontdekken. Daar ben ik heilig van overtuigd.
Echte motivatie is intrinsieke motivatie – opgelegde motivatie is geen motivatie.
Jouw boek gaat nooit over jou!
Ik heb nog een cruciaal inzicht voor je: Jouw boek gaat nooit over jou! Je boek draait om de
belofte die jij aan je lezers doet. Dat is de belofte die jij met jouw boek inlost.
Kijk eens naar je expertise en naar de levenslessen die je hebt geleerd. Jouw hoofdthema is niet
uniek, maar jij bent dat wel! Dat is geweldig, want jouw onderwerp zal met veel mensen
resoneren en dat betekent dat er veel lezers zijn voor jouw boek.
Je moet ook zeker jouw eigen persoonlijke verhaal verweven in je boek. Niet alleen maakt dat
het uniek, maar veel belangrijker is het dat dit jouw boek woest aantrekkelijk en optimaal
verteerbaar maakt.
Tot slot
Samenvattend is dit het recept:
A. Ontdek jouw grote reden om je boek te willen schrijven.
B. Wie zit er te wachten? Wacht niet langer!
C. Deel je wijsheid.
D. Lever je bijdrage aan je lezers, en een betere wereld.
E. Maak het persoonlijk.
Hoe begin je?
Ga op zoek naar jouw grote reden om je boek te willen schrijven. Gebruik deze vragen:
1. Wat zou er veranderen voor jou en je bedrijf als jij je boek schrijft?
2. Hoeveel mensen blijven zoeken, dwalen of lijden als jij je boek niet schrijft?
3. Welke nieuwe deuren gaan er voor jou als gepubliceerd auteur open?
4. Hoeveel levens zul jij in positieve zin veranderen met jouw boek?
5. Hoe belangrijk is leaving your legacy voor jou?
Veel plezier met het schrijven en onthoud: jouw boek opent deuren!
Luister naar me op SoundCloud
https://soundcloud.com/saskia-vd-riet
Volg me op Telegram
https://t.me/saskiavanderiet
Verbind met me op Linkedin
https://www.linkedin.com/in/saskiavanderiet/
Volg me op Instagram
https://www.instagram.com/saskia_vd_riet/
Volg me op YouTube
https://www.youtube.com/channel/UC5Zgk-kv0BNmDe7L9hRv0eQ
~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~
Live, Love & Leave your Legacy
Saskia
xx