Wat wil je met je boek bereiken?

Veel ondernemers die op het punt staan hun boek te schrijven, worstelen met vragen en
onduidelijkheden over wat ze met hun boek willen bereiken. Je schrijft het ten slotte niet alleen
voor jezelf. Het is fantastisch wat je allemaal met je boek kunt bereiken: voor jezelf, voor je
bedrijf en voor je lezers. Dit houdt in dat er veel te kiezen is. En de beste manier om helder te
krijgen waar jouw keus naar uit gaat, is om jezelf relevante vragen te stellen.

1. Wat wil je met je boek bereiken voor je lezers?

Deze vraag is in grote mate bepalend voor het soort boek dat je gaat schrijven. Je wil dat je
lezers je boek lezen, en je wil ook dat jouw boek een bepaalde uitwerking op jouw lezers heeft.
Het mooiste is als jouw boek een transformatie voor je lezer inhoudt, op het vlak van het
hoofdthema van jouw boek. Dat is de belofte die jij met je boek maakt, en met je boek ook
inlost voor ze. Daaruit vloeit automatisch voort dat je lezers over jouw boek zullen praten. Net
zoals jij na het lezen van een boek dat jou heeft geraakt hier ook iets over vertelt aan de
mensen in jouw warme kring. Heb je de belofte die jouw boek draagt helemaal helder, dan
wordt het schrijven zoveel makkelijker en leuker!

2. Wat wil je met je boek bereiken voor je bedrijf?

Deze vraag mag je niet overslaan, omdat jouw antwoord kansen biedt voor een verdiepingsslag.
Een strategisch plan opstellen voor je boek geeft je zicht op de opties waar je uit kunt kiezen.
Wil je meer omzet of meer klanten? Wil je jouw merk versterken? Wil je jouw bedrijf uitbreiden
of een franchise-organisatie oprichten? Wil je uitbreiden naar het buitenland?

Elk van deze elementen bepaalt in belangrijke mate hoe jouw boek er gaat uit zien. Je hebt veel
keuzes te maken. Komen er oefeningen in? Koppel je er en website aan? Maak je er een
werkboek bij? Neem je interviews met klanten, collega-ondernemers of deskundigen op in je
boek? Ontwikkel je een systeem of methode? Vul je aan met persoonlijke ervaringen? Voeg je
speciale illustraties toe? Laat je het vertalen naar een tweede of derde taal? Alle strategische
keuzes hebben impact op jouw boek. Hoe eerder je daar helderheid over krijgt, des te sneller
kun je schrijven.

3. Wat wil je met je boek bereiken voor je jezelf?

Jouw eigen ambitie, verlangen en ontwikkeling is heel belangrijk. Net zoals je een huis bouwt
voor jezelf, bouw je aan je boek. Iets wat je meer gaat brengen dan een dak over je hoofd. Je
huis is iets waar je je thuis voelt, je laat zien wie je bent, familie en vrienden verwelkomt en in
verbinding samen eet, lastige gesprekken voert, verjaardagen en feestdagen fijn en gezellig
doorbrengt. Je boek is ook een project waarmee je jezelf laat zien, je je helemaal achter staat,
met je lezers verbinding legt en ze hartelijk welkom heet. Ook hier is veel te kiezen: jezelf
zichtbaarder maken, als expert beschouwd worden, interviews geven, workshops organiseren,
spreken in het openbaar. Je boek kan zoveel deuren openen voor je en jouw eigen ontwikkeling.
Wil je uitgenodigd worden als spreker? Als gast in een radio-programma, als gastspreker bij een
webinar van anderen optreden? In binnen- of buitenland?

Veel plezier met het schrijven en onthoud: jouw boek opent deuren!

 

 

 

Zie hoe je kosteloos kennis met mij kan maken!
https://linktr.ee/saskia_van_de_riet

Luister naar me op SoundCloud
https://soundcloud.com/saskia-vd-riet

Volg me op Telegram
https://t.me/saskiavanderiet

Verbind met me op Linkedin
https://www.linkedin.com/in/saskiavanderiet/ 

Volg me op Instagram
https://www.instagram.com/saskia_vd_riet/

Volg me op YouTube
https://www.youtube.com/channel/UC5Zgk-kv0BNmDe7L9hRv0eQ

~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ 

 

 

 

 

Live, Love & Leave your Legacy
Saskia
xx