Je kent dat mopje vast wel. Dat mopje van “Hoe lang is een Chinees?” Toch? Nou, het antwoord op de vraag hoe lang je blog moet zijn, lijkt daar wel een beetje op. Want ja, hoe lang is je blogtekst? Wat is de ideale lengte van je blogartikel? Geef daar maar eens antwoord op!
Elke keer dat je een blogartikel schrijft, komt de vraag op over de lengte van een goed artikel. Is het niet te lang? Is het niet te kort? Geef ik niet teveel informatie? Geef ik niet te weinig waarde. En zonder een helder antwoord op de vraag wat de goede lengte is voor een blogartikel, blijft dit knagen, toch?
En ondertussen kan het zo zijn dat je artikel inderdaad te kort is. Of te lang. Het woord “te” geeft al aan dat iets niet handig is. Een te lang blogartikel is – net als een te kort blogartikel – niet handig. Een te korte tekst biedt mogelijk te weinig waarde. En dat wil je voorkomen, om dat waarde bieden een heel belangrijk doel is van je blog. Zonder waarde, geen fans! Een te lang artikel wil je ook niet. Dan is de kans groot dat lezers niet of niet alles lezen. En dat wil je ook niet, toch?
Wat is dan de oplossing?
Ook al kan ik je geen precieze formule geven voor de ideale lengte van een goed blogartikel, ik kan je wel goede handvatten geven. En ik kan je ook uitleggen wat de meeste lezers vinden. Een prettige hoeveelheid leesbare tekst heeft zo’n 600 woorden, waarbij 300 wel echt het minimum is. Het maximum in speciale gevallen is 900 woorden, maar besef dat mensen snel kunnen wegklikken van een scherm, dus houd het boeiend, waardevol en to the point. Beter te kort dan te lang: je wilt dat mensen je hele artikel lezen en vooral ook je call to action.
En dan is er nog een factor: beeldmateriaal. Als je bijna alleen maar tekst hebt, is 300 wel een klein stukje tekst waarin het lastig kan worden om echt waarde te bieden aan je lezers.
Voor ondernemers die veel relevant beeldmateriaal kunnen invoegen op hun blogs, zoals kunstenaars, fotografen en architecten, kan aanvullende tekst van rond de 300 woorden wel heel goed werken.
Een vuistregel die je in je achterhoofd zou kunnen houden is dat de 75% van bloglezers dit binnen 3 minuten doen. Pas daar dus de lengte van de tekst en de totale hoeveelheid informatie in je artikelen op aan.
Dit betekent overigens niet dat je nooit een uitstapje naar een langer artikel kunt maken: als je iets bijzonders te vertellen hebt, doe dat ook gerust 🙂
Besef echter wel goed dat jouw lezers misschien in de haast, of op hun telefoon, of in een slechte bui jouw artikelen kunnen lezen Je hebt er geen idee van waar en in welke stemming zij jouw blog bekijken. Als een tekst te lang lijkt, klikt een lezer net zo gemakkelijk weer weg… waarschijnlijk om niet meer terug te keren naar jouw waardevolle artikel.
Wat is nu de conclusie voor jou?
Maak dus een bewuste keuze. Ga slim om met je woorden, in aantal en in waarde. Zorg voor een fijn leesbaar blogartikel. Ik noem dat altijd een goed verteerbare tekst. Of liever, een goed converteerbare tekst 🙂
Nu ben ik echt benieuwd naar jouw blogartikelen. Hoeveel woorden staan daar? Deel in jouw reactie het gemiddelde aantal woorden van jouw drie meest recente blogartikelen. En plaats daarnaast dan een link bij naar één van die drie blogartikelen, als je een tip van mij wil over het aanpassen van de lengte van dat artikel. Ik vind dat heel interessant om te weten. En het lijkt me ook leerzaam voor jou en alle andere lezers.
. . . . . ~ ~ ~ ~ ~ ~ * * * * * ~ ~ ~ * * * * * ~ ~ ~ * * * * * ~ ~ ~ ~ ~ ~ . . . . .
Gratis implementatiesessie
En ben je nu helder over hoe lang jij je blogtekst wil maken? En zou je met die helderheid met het BlogRecept snel en authentiek goed converteerbare blogartikelen willen schrijven? …. kom dan aanstaande donderdag naar het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die willen bloggen met impact. Klik om je direct aan te melden op deze link: https://saskiavanderiet.nl/blogcafe/
Ik kijk uit naar je komst!
Leave your Legacy