Wat komt er in je boek?

 

Besef je al hoe geweldig het is dat je vanuit je blog jouw boek gaat schrijven? Het meeste van je toekomstige boek heb je namelijk al geschreven! Dat is toch gaaf?! Dus hoef je in dit stadium alleen maar te bepalen wat er precies in je boek komt. Ben je dan al nieuwsgierig hoe je gaat zorgen dat je weet wat er in je boek komt? Lees dan snel verder!

Je leest nu het tweede artikel in de van Blog naar Boek een proces van zeven stappen. Hier vind je het vorige artikel in deze reeks.

Hoe kom je aan de inhoud voor je boek?

Dat is een belangrijke vraag, die ik vaak hoor en waar veel ondernemers mee worstelen. Vind je dat ook lastig? Dat is niet zo gek, hoor. Een boek is geen blog, en misschien heb je het gevoel dat er nog veel is te doen, voordat je jouw boek in handen hebt. Het kan ook zijn dat je nog geen overzicht hebt over de totale inhoud van al je blogartikelen bij elkaar.

Wil je weten hoe ik dat heb aangepakt? Dat ga ik je nu vertellen. Om overzicht te krijgen ben ik mijn blogartikelen gaan inventariseren. Dat kan in een paar heldere stappen. Je kent me inmiddels: ik hou van systemen, lijstjes en overzichten. Op die manier kan ik het namelijk delen met ondernemers zoals jij. Daar word ik blij van en ik hoop van harte dat jij daar ook blij van wordt!

Hoe kun jij je blog inventariseren?

inventarisatie van je boek

 

 

 

 

Hopelijk heb jij al je blogartikelen opgeslagen als aparte documenten op de computer. Als dat niet het geval is, zul je door je blogartikelen op de website moeten bladeren om het totaal te kunnen inventariseren. Dat doe je in deze stappen:

  • Terugrekenen
  • Labelen
  • Sorteren
  • Waarderen
  • Markeren
  • Prioriteren
  • Samenstellen
  • Schrijven

O ja, voor ik het vergeet, wil ik hier even noemen dat er nog een bonusvoordeel zit bij het onderverdelen in heldere stappen zoals hier: de stappen worden zo kleiner, je krijgt meer overzicht maar het mooiste is nog dat je daarom voor elke stap heel goed kunt inschatten hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Je hebt dus meteen een manier om het inventariseren in de agenda in te roosteren. Is dat cool of cool?

Wat je precies gaat doen in die stappen kun je hier in een beknopt overzichtje lezen, inplannen (!) en uitvoeren 😉 

Terugrekenen – je gaat tellen hoeveel blogartikelen je al hebt geschreven. Dan kun je uitrekenen op basis van het gemiddeld aantal woorden in je blogs (of je gebruikt de woordentelfunctie van je tekstverwerkingsprogramma) wat het aantal woorden is dat je al als materiaal hebt. Als het goed is, word je hier heel blij van. Je mag ervan uitgaan dat ongeveer 80% van je tekst per blogartikel ook praktisch ongewijzigd je boek in kan….

Labelen – Geef al deze blogartikelen een uniek nummer (van 1 tm xx volstaat prima) en zet die (eventueel me titel en de url naar het blogartikel op je website) in een lijstje. Geef per blogartikel in datzelfde lijstje één of meerdere (maar niet teveel) trefwoorden op van de categorie. Voor mij waren dit categorieën zoals schrijven, promotie of systematiseren. Hou hierbij in gedachten dat de categorieën overeenkomen met de hoofdstukken van je boek in de maak.

Sorteren – Nu kun je alle blogartikelen de hand van de labels je hebt gegeven sorteren per categorie. In dit stadium kan het dus voorkomen dat je een artikel met meerdere labels dus ook terug laat komen bij de bijbehorende categorieën. Dat is oké, want je gaat later pas bepalen waar wat precies terecht komt. 

waarderen van je boek


Waarderen
– Dit is een oefening in beoordelen. Je gaat elk artikel scannend doorlezen en je waardeert ze met een cijfer tussen 1 en 10. De waardering gaat over de geschiktheid voor je boek. Een artikel met een 10 MOET in je boek komen. Een artikel met een 1 komt ZEKER niet in je boek.

 

Markeren – Dit is een oefening in schrappen. Je gaat de artikelen markeren die WEL in je boek komen. Dat doe je door alle artikelen met waardering van 7 of hoger te markeren als geschikt voor je boek. Dit kan met een kleurtje of met een vinkje in een nieuwe kolom: kortom, wees creatief en snel. Kijk NIET meer naar de andere artikelen. Die laat je vanaf nu helemaal links liggen.

Prioriteren – Nu kun je gaan ordenen en prioriteren. Je hebt nu een nieuwe lijst, namelijk die van alle artikelen met een 7 of hoger. Per categorie kun je die artikelen op basis van de inhoud in een logische volgorde zetten, de volgorde waarin jij ze in je boek wilt hebben. 

Samenstellen – en nu kun je je boekenbestand gaan samenstellen! Je maakt een nieuw document aan met de werktitel van je boek (niet lang over nadenken, je kiest gewoon een werktitel die het eerste in je op komt) en in dat document plak je de tekst van alle blogartikelen die jij bij het prioriteren op de juiste volgorde hebt gezet. Je doet dit per hoofdstuknaam (de categorie).

Schrijven – Het meeste van het schrijfwerk heb je al gedaan! Het enige wat je nu nog hoeft te doen is de tekst na te lopen, te wijzigen waar je dat nodig vindt, aan te vullen waar je dat nodig vindt en verbindende tekst toe te voegen om logische aansluiting te geven tussen de diverse tekstdelen. In dit stadium zou ik nog niet gaan schrijven aan een voorwoord, een achterflaptekst en een conclusie. Mocht je daar wel nu al geweldige ideeën voor hebben, schrijf die dan op, zodat je ze niet vergeet!

Zie je nu al voor je hoe je boek er straks uit komt te zien? En dat je daar helemaal niet zo gek veel voor hoeft te doen? Klinkt het al simpeler dan je dacht? Volg het systeem, doe stap voor stap en pas dingen aan als dat voor jouw onderwerp, voor jou en voor jouw boek beter werkt. Een systeem, overzichten en stappenplannen zijn er voor om je te helpen. En daar hoort hier en daar aanpassen ook bij. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je zo snel mogelijk, zo effectief mogelijk en met zoveel mogelijk plezier jouw boek af hebt! Zie je dat boek al voor je? 

[rad-hl]En nu is het woord aan jou! Je wilt je boek schrijven en je krijgt hier een heel praktisch stappenplan, verdeeld over een aantal hapklare en verteerbare blogartikelen. Dus ik daag je graag uit om NU alvast met schrijven te beginnen: schrijf hieronder in jouw reactie welke van deze stappen voor jou de grootste uitdaging ligt.[/rad-hl]

Je ontvangt dan meteen een beknopt overzicht van alle 7 stappen voor van Blog naar Boek

Tot het volgende artikel – over stap 3…. Het Onderzoeken

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *