Vier redenen om samen te bloggen

Zelfstandigen en kleine ondernemers, zoals jij, hebben een duidelijk doel voor ogen. Je helpt je klanten met wat jij te bieden hebt, op jouw authentieke manier. Daarmee heb je jouw bestaansrecht gecreëerd. Authenticiteit is een kracht die ook in bloggen belangrijk is: onderscheidend bloggen voor het creëren van echt contact. Liefst met de aanzet tot interactie met je doelgroep. Als ik mij niet vergis, klopt dit voor jou ook en zul jij jezelf hierin herkennen.

Je doet het waarschijnlijk het liefst zelf. Bloggen. De meeste zelfstandig ondernemers die ik ken doen veel zaken het liefst zelf. Kwaliteitsaspect. Maar, is dat altijd handig en verstandig? Kun je niet beter een team van een aantal zelfstandigen / ondernemers om je heen “verzamelen” en samenwerken waar dat kan? Een trend die zich verder aan het ontwikkelen is in Nederland en daarbuiten.

BA-B1504 netwerk

Samen werken aan jouw blog. De vraag is alleen, hoe je dat doet zonder je eigen identiteit te verliezen. Het gaat erom of je echt gelooft in de kracht en meerwaarde van jouw netwerk. Kun je dat met een krachtige “ja” beantwoorden? Dan kun je je netwerk ook inzetten voor je blog!

Ik wil je met deze blog laten zien hoe ik dat heb gedaan met een zelfstandig ondernemer uit mijn netwerk. Je hoeft niet alles zelf en alleen te bedenken en je hoeft niet al je blogs zelf en alleen te schrijven. Dat kan ook samen, met andere ondernemers uit je netwerk.

Ik kan heel blij worden van andere ondernemers, om hun drive, om wie ze zijn, om hun passie voor hun product of dienst en hun passie voor hun klanten. Met dat soort ondernemers werk ik graag samen. Erik Hofstra is zo’n ondernemer (oprichter en eigenaar van Stichting De Sollicitatie Academie). Erik en ik kennen elkaar al jaren en wisselen graag kennis uit. Zo heeft Erik mij persoonlijk kennis laten maken met MBTI (Myers-Briggs Type Indicator), een model voor persoonlijkheidstyperingen gebaseerd op een vragenlijst (scan) die de voorkeuren bevraagt in iemands stimuli, waarneming, hoe iemand beslissingen maakt en hoe iemands benadering van het leven is. Hij vroeg mij of ik geïnteresseerd was. Dat was ik. Het doen van de test en de uitkomst was geheel gratis – en dat is het nog steeds. Als jij zelf deze scan wilt doen, klik dan hier.

Na het doorlopen van de vragenlijst ontving ik een gemakkelijk leesbaar rapport met inzichten die direct praktisch waren toe te passen. Heerlijk. Daarmee heb ik interessante inzichten opgedaan over mezelf, over hoe ik graag communiceer en dat anderen graag anders communiceren. En ook over wat ik belangrijk vindt, wat me boeit, en waarom. Dat dit voor anderen heel anders kan liggen wist ik al wel, maar nu kreeg ik ook de inzichten waarom dat zo is. Ook waardevolle informatie die de conversie van bloggen kan verhogen. Vraag hier vrijblijvend je eigen rapport van je MBTI-profiel aan.

 

Dit klinkt allemaal leuk, maar wat levert het je op?
Mijn antwoord op die vraag is dat het een “win-win-win-win” situatie oplevert, die ik voor het gemak even afkort tot een W4-situatie:

W1 = een win voor mij (ik bied iets aan waar een meerwaarde voor mijn lezers in zit en het doen van iets onverwachts als; )
W2 = een win voor mijn lezers (als de informatie van de andere ondernemer waarde toevoegt, dan is dat zonder meer een win voor jou als lezer)
W3 = een win voor Erik (hij maakt op een indirecte manier gebruik van mijn netwerk)
W4 = een win voor Eriks klanten (zij maken immers kennis met de waarde van meervoudig bloggen)

B-B1504 win-win

Als dat wederzijds nieuwe lezers voor ons samen oplevert, is dat mooi meegenomen. Gewoon met één blog, waar alle vier de partijen iets aan kunnen hebben. En Erik is de eerste in een reeks. Ik heb al plannen voor een W4-blog over WordPress, over ghostwriting en over videoblogs. Wellicht heb je vragen over een onderwerp waar jij een gezamenlijke blog over wilt schrijven. Stel ze hieronder in het reactieveld en ontvang het blogrecept cadeau.

De vier redenen om samen te bloggen zijn:

  • Als je het goed doet, wordt jouw blog nog interessanter: waardeverhogend!
  • je hebt toegang tot een groter publiek: meer lezers! Blog altijd vanuit dat perspectief. Je wilt meer lezers. Meer lezers van jouw blog betekent dat je meer kans maakt op nieuwe opdrachten.
  • doordat je publiek toeneemt, werkt dat conversieverhogend en groeit je lijst van vaste lezers
  • je wordt waardevoller voor je netwerkpartner en diens lezers

[rad-hl]Ik zou graag willen weten of dit voor jou kan werken: als jij dit in een reactie op dit artikel deelt, wil ik je graag bedanken met een gratis cadeau, het blogformat: Jouw BlogRecept. Dit kun je gebruiken voor het schrijven van jouw blogartikelen.[/rad-hl]

 

[rad-hl]Geef hieronder jouw reactie op 1 (of meer) van deze vragen en ontvang meteen het Jouw BlogRecept:[/rad-hl]

  1. Op welke manier herken jij je in de profielbeschrijving van jouw MBTI-scan?
  2. Hoe denk jij dat inzicht in je communicatiestijl jou bij het bloggen helpt?
  3. Wat zou jouw reden zijn om samen te bloggen?

 

Vind je dit artikel de moeite waard? Deel dit dan alsjeblieft met andere ondernemers. Dit kan via de knoppen voor Twitter, Facebook, Google en andere sociale media. Zo kunnen ook de mensen in jouw netwerk nieuwe inspiratie opdoen. Sharing is Caring 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *