Geloof jij deze mythes over schrijven?

Veel ondernemers en professionals hebben weerstand tegen schrijven. Ik zie dat en ik begrijp dat. Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren hoeveel weerstand – en dan druk ik me zachtjes uit – ik had tegen het schrijven van opstellen op de lagere school.

Ik weet dus zeer zeker hoe dat voelt, en gelukkig weet ik ook hoe het anders kan. Schrijven is namelijk van onschatbare waarde. De weerstand vertroebelt dat beeld. Daarom help ik je graag af van die weerstand door een aantal hardnekkige mythes over schrijven te ontzenuwen. Pas dan kun je ervaren dat schrijven van onschatbare waarde is.

1 – Schrijven gaat over jou

Waar ben je bang voor? Kritiek? Conflict? Wat anderen van je vinden? Heel menselijk en lastig, want door de focus op jezelf te richten, hou jij jezelf namelijk in de greep. Schrijven gaat echter nooit over jezelf! Schrijven gaat over de impact die jij kunt maken op het leven van anderen. Het gaat dus om je klanten: je klanten van nu en je klanten van de toekomst. De vraag is dan “hoe lang wil jij die klanten jouw waardevolle kennis en ervaring nog onthouden?”

2 – Schrijven is eng

Schrijven is niet eng. Maar zo ervaren velen dat wel. Dat komt omdat je een het schrijven koppelt aan een gedachtestroom en daar een emotie over hebt. Je koppelt het schrijven aan: perfecte taal, je blootgeven, het publiceren, kritiek krijgen en de reacties van anderen. Dus, niet het schrijven is eng, maar wat jij denkt dat er gaat gebeuren wanneer je teksten de wijde wereld in gaan. Koppel dat los. Wat je schrijft, is nog niet gepubliceerd. Wat je schrijft, kan nog worden opgepoetst. Daar mag je hulp bij vragen. Wat je schrijft gaat niet over spelling, leestekens en perfectie: het gaat om je boodschap en jij bent de enige die jouw boodschap kan schrijven. Hoe belangrijk is het voor jou dat jij je boodschap deelt met jouw publiek?

3 – Schrijven kost veel tijd

Schrijven kost niet veel tijd, geloof mij. Ik schrijf al mijn hele leven en heb al jaren geleden ontdekt dat het heel veel tijd kan kosten voordat je een tekst verstuurt, publiceert of deelt. Dat ligt beslist niet aan het schrijven, maar aan alles wat je tijdens het schrijven en na het schrijven allemaal doet: schrappen, bewerken, corrigeren, aanvullen, twijfelen, nog meer corrigeren, schappen en bewerken en zelfs herschrijven. Wanneer je zo snel mogelijk schrijft – niet vanuit je hoofd, maar vanuit alles in jou – en je innerlijke criticus aan de kant zet tijdens het schrijven, kost schrijven een fractie van de tijd die je denkt dat het kost.

4 – Schrijven is niet te leren

Als je de klassieke Griekse mythen kent, dan geloof je dat je voor schrijven een muze nodig hebt. Eén van die negen muze, dochters van Zeus, stond symbool voor de inspirerende kracht van het epos: Kalliope. Maar ja, het is een mythe, en niet waar dus. Schrijven is een vaardigheid, net als spreken, lopen, fietsen. Vaardigheden kun je leren. Vaardigheden hebben een belangrijke functie. Vergelijk het maar met zuilen in de klassieke Griekse bouwkunst. Eenmaal ontwikkeld kun je erop bouwen. Hoe meer pijlers, hoe stabieler het gebouw. Zo is het ook met jou als ondernemer: hoe meer stevige zuilen je hebt, hoe krachtiger je bedrijf. Schrijven is één van die pijlers die je kunt ontwikkelen en waarop je kunt bouwen.  

5 – Schrijvers worden geboren

Schrijvers worden niet geboren. Nee, echt niet. Baby’s worden geboren: zij zijn een puur en een onbeschreven blad. Een schrijver heeft een vaardigheid ontwikkelt, net zoals sprekers dat doen. Vaardigheden ontwikkel je, oefen je en verfijn je. Met andere woorden: je beste tekst is je volgende tekst. Oefening baart kunst. De kunst is dus om de schrijver in jezelf te ontdekken, te ontmoeten en te ontwikkelen.

6 – Schrijven gaat over spelling, grammatica en woordenschat

Je wil niet weten hoeveel ondernemers dit denken. Niets is minder waar. Schrijven gaat over het onder woorden brengen van jouw visie, jouw aanpak, en jouw wensen voor jouw klanten. Als je zelf ook goed bent in spelling, grammatica en woordenschat… leef je dan vooral uit. Ben je dat niet, geen probleem: besteed dat stukje tekstcorrectie dan vooral uit!

Kortom: schrijven is van onschatbare waarde: vooral omdat je daarmee een veelvoud van klanten kan helpen dan met één-op-één sessies en workshop. Wil je het zelf ervaren: meld je dan aan voor de kennismakingssessie Ontdek de Schrijver in Jezelf. Doe jezelf niet langer te kort, en doe vooral je huidige en toekomstige klanten niet tekort!

Van mythes wordt niemand wijzer of rijker. Kom in actie en meld je hier aan!

~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~ ~ . _ . ~  

Wil jij je boek schrijven?
Ben jij een ondernemer en beelddenker of wordt je gehinderd door woordblindheid? Dan laat ik je graag de schrijver in jezelf ontdekken. Zodat jij jouw wens om je boek te schrijven ook daadwerkelijk uit laat komen. Kom kennismaken!

Live, Love & Leave your Legacy
Saskia

xx