De keuze van zichtbaarheid


Zichtbaar zijn
is wat je wil als ondernemer. Want als je niet wordt gezien, hoe kom je dan aan klanten? Dat je online zichtbaar moet zijn, is ook geen nieuws. En dat je dat met je blog heel goed kunt doen, daar zijn we het helemaal over eens! Maar dan? Welke keuzes zijn er dan? Op welke manier wil jij graag zichtbaar zijn?
BA-B1612_gelepaardenbloem


Wat is het probleem met zichtbaarheid?

Deze vraag houdt mij al een tijdje bezig. Er is namelijk een probleem met zichtbaarheid. En dat probleem kan ik illustreren aan de hand van deze drie vragen:

  1. Hoe ben jij zichtbaar?
    Hier gaat het er vooral om via welke platform jij zichtbaar bent? Heb je een website? Heb je een profiel op LinkedIn, op Facebook, op Twitter? Heb je een actief blog? En deel je jouw blog ook met je mailing lijst.
  1. Hoe ben jij zichtbaar?
    Dit gaat vooral om wat voor berichten je deelt om jou en je bedrijf zichtbaar te maken? Deel jij vooral zakelijke berichten? Promotionele berichten? Reacties op andermans berichten? Persoonlijke berichten? Of juist een combinatie daarvan?
  1. Hoe ben jij zichtbaar?
    Nu gaat het voornamelijk om hoe jij als ondernemer, als mens, als persoon zichtbaar bent. Wat laat jij van jezelf zien? Deel jij je passie voor je werk, voor je klanten, voor de maatschappij? Deel jij jouw drijfveren, je motivatie, je inspiratie en overtuigingen?

Het probleem met die zichtbaarheid is dat jij als ondernemer zichtbaarheid nummer 1 en 2 goed onder de knie hebt. Dat je heel goed beseft hoe belangrijk dat voor jou en je bedrijf is. Maar zichtbaarheid nummer 3…. Dat is andere koek. Wie is er zichtbaar? Welk deel van jou? Waar voel je belemmeringen? Angst? Onzekerheid? Dus: hoe zichtbaar ben jij, zelf eigenlijk? Ben jij zo zichtbaar dat iedereen ziet en gelooft wat jouw onderscheidende persoonlijke kracht is?

Wat als je niet echt zelf zichtbaar bent?

Ik ben mezelf hierin enorm tegen gekomen. Ik deel veel, ook persoonlijke dingen, mijn visie, mijn mening en mijn ervaringen. En ja, ik ben ook zichtbaar. Op manier 1 en manier 2. En daarmee dacht ik dat de ware ik zichtbaar was, die van manier 3. Totdat ik ontdekte dat ik mijn ware ik toch niet durfde te laten zien. En ik herken dit ook in andere ondernemers. En eigenlijk is het omgekeerd, omdat ik dit zag en zie bij andere ondernemers, ben ik het bij mezelf gaan herkennen en onderzoeken. En de conclusie is, zolang ik me wil onderscheiden vanuit een vergelijking met anderen, laat ik mijn ware ik niet zien. Dat is gewoon onmogelijk. Vergelijken met anderen is een vorm van concurrentie met jezelf. Zolang je jezelf als anders ziet, zit je in de vergelijking. Dan blijft het een wedstrijd, strijd en conflict tussen jou en de rest van de wereld, en ook strijd en conflict met jezelf. Altijd zoeken naar waardering, goedkeuring, bevestiging. En o, o, o, hoe lang en hoe standvastig heb ik dat al die jaren gedaan… besef ik inmiddels. De belangrijkste vraag is daarom: “Hoe kies je voor jouw – persoonlijke en echte – zichtbaarheid?”

Hoe kies je voor jouw zichtbaarheid?

Goede vraag, hè. Daar heb ik een tijdje mee geworsteld, hoor. Dat mag je best weten. Want, inderdaad, hoe doe je dat? Gelukkig heb ik daar een antwoord op gevonden. Ik heb mij laten inspireren door de natuur. Tijdens mijn wandelingen zie ik vaak één enkele, aparte, andere, bloem tussen een bedje van gelijksoortige bloemen. Eentje daartussen, met een andere vorm, andere kleur: gewoon één enkele, andere bloem. Precies zoals op de foto’s. En ik vind dat inspirerend. Waarom?

Die gele paardenbloem staat daar niet zichzelf te vergelijken met al die blauwe druifjes.
Dat rode tulpje voelt zich niet anders en uniek tussen  concurrerende, lila bloemetjes.
Nee!

Dat rode tulpje en die gele paardenbloem staan daar helemaal zichzelf te zijn, met hun eigen kleur, lengte, vorm. Helemaal in hun eigen kracht!

Ik ben net als dat rode tulpje.
Jij bent net als dat rode tulpje.
Want, net als ik, maak ook jij deel uit van de natuur.

Ik kies er voor om mij als ondernemer te laten zien wie ik echt ben. En om in mijn eigen, persoonlijke kracht te staan, precies zoals dat rode tulpje. En te bloggen op een manier waarmee ik echt iets van mijn eigen ik laat zien.

En dat gun ik jou ook. Stap uit het gevoel van anders zijn of anders moeten zijn. Het enige wat je hoeft te doen is jezelf te zijn.

Niet anders dan die andere ondernemers.
Nee, alleen maar jezelf zijn. En daarvoor kiezen.
Want dan? Ja, dan, ben JIJ zichtbaar ♥

Het is zo makkelijk om het jezelf onnodig ingewikkeld te maken. Ik weet er alles van 🙂
Maar gelukkig hoeft dat niet. Het kan het anders… je hoeft alleen maar zichtbaar te zijn zoals je bent.

En nu ben ik heel nieuwsgierig hoe dit voor jou is. Ik zou het heel fijn vinden om te weten hoe jij zichtbaar bent en wat dit artikel je oplevert. Deel dan in jouw reactie voor welke zichtbaarheid jij kiest. En besef, hoeveel dit jezelf kan brengen, en hoe ongelooflijk inspirerend je daarmee voor anderen kunt zijn!

. . . . .    ~ ~ ~ ~ ~ ~   * * * * *  ~ ~ ~  * * * * *  ~ ~ ~  * * * * *   ~ ~ ~ ~ ~ ~   . . . . .

Gratis implementatiesessie

En durf jij nu echt jezelf te laten zien in je blogteksten? En zou je met het BlogRecept snel en authentiek goed converteerbare blogartikelen willen schrijven?  …. kom dan aanstaande donderdag naar het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die willen bloggen met impact. Klik om je direct aan te melden op deze link: https://saskiavanderiet.nl/blogcafe/

Ik kijk uit naar je komst!

Leave your Legacy
Saskia

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *