PAS OP – een ZZB’er heeft geen kans

 

ZZB’er. Ben jij dat? Of ken jij een ZZB’er? Wacht… je weet niet wat een ZZB’er is? Dat is ook niet zo gek. Ik heb deze term namelijk zelf bedacht. Laat me even uitleggen waarom, oké?

BA-B1615_strategy
ZZB’ers zijn ondernemers zonder actief blog. ZZB staat voor Zelfstandige Zonder Blog.
ZZB’ers hebben geen fans. ZZB’ers hebben geen kans. Kortom: een ZZB’er blijft grotendeels ongezien, een soort ondernemer in de mist. Je bent er wel, maar ze zien je niet. Niet echt wat je wil, toch? En dat kan gelukkig echt anders! Lees je even mee?

 

Ben jij een ZZB’er?

Of je nu wel of niet een blogpagina hebt met 0, 1 of veel artikelen: JIJ bepaalt niet of je een ZZB’er bent, en dat is nu precies het probleem. Je toekomstige klanten, prospects, connecties op Linked-In, Facebook, Google+ en elk ander online platform – ZIJ zijn het die jou kunnen beschouwen als ZZB’er. Zonder dat jij het in de gaten hebt. Vooral als ze je blogartikelen niet regelmatig zien verschijnen op sociale media. En dan heb je veel gemiste kansen. Niet omdat jij geen blog hebt, maar omdat zij jouw blog niet zien.

Je blogt juist om je zichtbaar te maken. Om jezelf te laten zien, je expertise te laten zien en jouw manier van werken te laten zien. Om je kennis te delen en je deskundigheid te illustreren. Niet alleen aan de mensen die op je lijst staan en voor elk blogartikel een uitnodiging van je krijgen om het artikel online te gaan lezen. Welnee! Ook, en vooral heel nadrukkelijk, aan die mensen die nog niet op je lijst staan, die nog niet zien dat je een blog hebt, dat je regelmatig nieuwe artikelen plaatst. Voor al die mensen ben jij een ZZB’er. En dat is niet goed voor je, want feitelijk ben je voor hen niet alleen een Zelfstandige Zonder Blog, maar ook een Zelfstandige Zonder Bedrijf.

Waarom? Omdat ze niet weten, niet zien dat jij er bent. Dat je bedrijf er is, dat je blog er is. Dat je een deskundige ondernemer bent met een dynamisch bedrijf en een actief blog vol artikelen en reacties.

Wat kun je daar aan doen?

Dat is gelukkig heel eenvoudig en ik deel hier graag drie strategieën met je die ik zelf met plezier en succes gebruik.

De volgorde is niet zo belangrijk. Elk van deze strategieën kun je afzonder van elkaar doen, en stap voor stap opstarten en uitbreiden.

1 – Maak een account aan bij Bitly

Dat is helemaal gratis, reuze eenvoudig en verrekte handig. Ga hiervoor naar www.bitly.com – klik op de knop “Sign Up” – vul je naam en e-mailadres is en dan kun je van start. Wat zo verrekte handig is, is dat je

1) de url van je blogartikel in een balkje plakt (zie afbeelding).
BA-B1615_bitly

 


2) de link daarna een
eigen naam kunt geven. Ik kies daar altijd 1, 2 of 3 woorden voor die passen bij het blogartikel. Zoals deze: http://bit.ly/Helderheid

3) allerlei statistieken kunt zien. Aantal kliks, platform waar de kliks vandaan komen (zo kun je dus zien welk platform voor jou de meeste kliks genereren!) en het aantal kliks per land en per bitly-link. Heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, allemaal!

2 – Gebruik je Facebook-pagina

Er zijn drie soorten pagina’s die je kunt aanmaken op Facebook. 1) is je eigen profielpagina. Die heb je nodig als je ook andere pagina’s wil aanmaken. 2) is een groep en 3) is een zakelijke pagina.

Heb je 1) nog niet? Maak die dan zo snel mogelijk aan 🙂
Zorg dat je dan ook lid bent of wordt van groepen waar jouw ideale lezers zich bevinden
Heb je 3) nog niet? Maak die dan zo snel mogelijk aan 🙂 Klik hier voor een voorbeeld.

Nodig al je vrienden op Facebook uit om jouw pagina een ‘like’ te geven, zodat ze kunnen zien wat je op die pagina plaatst. Zorg dan dat je jouw blogartikel met een kort berichtje en een bijpassende afbeelding plaatst op deze pagina.

3 – Benut Pulse

Pulse is het blogplatform van LinkedIn. Dat kun je heel goed inzetten voor jouw blogteksten. Hiervoor moet je je de instelling van je LinkedIn-profiel op Engels zetten. Dan kun je aan de slag via de knop “Publish a Post”. Gebruik een titel, een goede afbeelding en een klein stukje over je blogartikel (je moet hier dus niet de hele blogtekst knippen en plakken!) en een link naar het blogartikel op jouw website. Hiermee ben je niet alleen zichtbaar voor je eigen contacten, maar voor iedereen…  Klik hier voor een voorbeeld.

Zo simpel is het nou! Of je nu wel of niet een ZZB’er bent 🙂  Ga hier lekker mee aan de slag. En de belangrijkste tip: doseer het delen van berichten. Doe niet alles op hetzelfde moment, want dan mis je AL die mensen die op dat moment niet online zijn…. En jouw berichten dus niet zien.

En nu? Nu zou ik heel graag van jou willen weten wat je eerste actie is. Deel het met me in jouw reactie hieronder. Ik wil graag lezen hoe het voor jou is. Omdat ik dan leer hoe ik je verder kan helpen. En dat is ook precies waarom ik altijd bewust dankbaar ben dat je mijn blogartikel leest en er jouw reactie achterlaat.

 

Uitnodiging implementatiesessie

En wil jij altijd graag blogteksten schrijven die je overal kunt delen? Als ondernemer die wordt gezien? Kom dan vooral naar mijn implementatiesessie. Tijdens mijn sessie help ik jou blogartikelen schrijven op een manier die jou gaat helpen om van je blog een succesvolle marketingmachine te maken.

Kom dan aanstaande donderdag naar het BlogCafé – ik heb nog een paar plaatsen vrij. Dus wacht niet langer en reserveer nu jouw plek via https://saskiavanderiet.nl/blogcafe/
MAAR – let op: mijn sessie ik echt alleen bedoeld voor ondernemers die goede blogartikelen willen schrijven vanuit de flow en die tijd en energie willen investeren in zichzelf.

Ik kijk uit naar je komst!

Leave your Legacy
Saskia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *